Foto: Patrik Lindgren

Det går tydligen för fort för biltillverkarna

Tycker du också att det går lite för fort i bilvärlden just nu? Det tycker tillverkarna också.

Men de skulle förstås aldrig erkänna det, för det skulle vara som om en rockstjärna tvingades berätta för publiken att man glömt att repa in hälften av låtarna till en fullsatt stadium-spelning. Ungefär. Tänk er Bruce Dickinson, Iron Maidens sångare, meddela att ”Näe, det blir ingen Run to the Hills ikväll för vårt nya operativsystem funkar tyvärr inte...”.
Förr i tiden, alltså för ett år sedan, så fungerade bilar när man köpte dem. Nu har en del tillverkare så bråttom med att få ut sina nya skapelser på marknaden att de första ack så viktiga kunderna (det är de som kallas early adopters, som är rika och intresserade av ny teknik och framför allt väldigt snabba att förmedla sina bu eller bä över hela internet) har förvandlats till nåt slags beta-testare av produkter under utveckling.
Det kanske några gillar, men inte särskilt många. Särskilt inte när deras nyinköpta bil börjar brinna om de råkar ladda batteriet i den...

Ni har säkert följt bekymren med Volkswagen ID.3 och Polestar 2, där i vissa fall väsentliga funktioner inte gör det de ska. En funktion som inte fungerar är ingen funktion. Ni har säkert också läst om nya Ford Kuga PHEV vars ägare har informerats om att de inte ska ladda batteriet eftersom det då kan ta eld.
Samma sak med laddhybrider från BMW och Mini, där 26 900 bilar över hela programmet är berörda av nåt fel de inte riktigt vill avslöja, men som kan göra att det blir kortslutning och eldsvåda. Inte bra.

Men hur kan det bli så här då? För bara några år sedan trodde ingen biltillverkare att utvecklingen skulle gå så här fort. De trodde att övergången mellan fossila bränslen till eldrift och/eller andra drivmedel skulle gå lugnare till väga i maklig takt. De trodde att de hade all tid i världen på sig, eftersom de ville tro det. Det är nämligen mycket svårare att tjäna pengar på elbilar än på ”vanliga”.
Elbilar kräver mindre service, något som är en stor del av intäkterna för bilföretagen. Så de blundade med ena ögat samtidigt som de kisade med det andra på Tesla som drog ifrån helt utan motstånd med en helt ny approach till ”det här med bilar”.
Och nu är det helt plötsligt väldigt bråttom att komma ikapp. Och vad händer när det är bråttom? Det blir kanske inte riktigt lika bra som när man har varit ute i god tid och förberett det man ska göra, inklusive vilka underleverantörer man ska ha. I vår tidningsvärld brukar ”bråttom” betyda stavfel i tidningen. Det är dåligt, men inte lika dåligt som en bilbrand.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!