071127-dubbat-odubbat

Dimljus och halvljus bör vara okej

”Varselljus, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt” står det i Trafikförordningen. En förändring vore på sin plats nu.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994).

”Mätningar visar att drygt tio procent av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt”.

Så skrev Vägverket i ett pressmeddelande 2001. Straffet är böter på 500 kronor om halvljus och dimljus är tänt samtidigt.

 

Nu är det 2008 och dags att ändra på den här lagen. För det första – om dimljusen är rätt inställda så lyser de närmare bilen än halvljuset så bländningsrisken ligger på det mentala planet.

För det andra så kan inte föraren påverka om dimljus och halvljus är tänt samtidigt på en del moderna bilar. Körde en Skoda häromdagen och ut ur alla cirkulationsplatser så hade jag halvljus och dimljus tänt i några sekunder. Enda sättet att inte ha det är att köra genom cirkulationsplatsen och inte vid något tillfälle komma ner i 40 kilometer per timme. Över 40 km/h tänds inte dimljusen.

 

Belysningen som är automatisk kallas cornering light och tänds när man i låg fart svänger runt ett gathörn. Svänger jag vänster tänds vänster dimljus och vise versa. Ljuset lyser genom svängen och efter ungefär fem sekunder släcks det. Fungerar mycket bra och lyser upp där man tidigare fått gissa hur det ser ut. Alltihop är helbilsgodkänt, alltså godkänt i alla länder inom EU, men inte i Sverige.

 

Blinkande bromsljus som nya V50 har är det likadant med. Godkänt i hela Europa men inte godkänt i Sverige. 

Har Vägverket fastnat i ”hastighet-nykterhet-bilbälte” så till den grad att de inte hänger med att anpassa reglerna?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!