Det senaste är att man inte får köra med dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm.
Hur tänkte man nu? Om det ska ge någon som helst effekt borde väl förbudet gälla i hela Stockholm eller varför inte i hela landet. Men nej, icke. Inte än så länge.
Hur ska övervakningen av detta egentligen gå till?
Ska det stå poliser i varenda gathörn och kolla däcken?
Hela vintern? Det låter lite dyrt och jag tror det finns allvarligare saker polisen bör hålla på med.
Kanske en angiverilag? Att man som medborgare är skyldig att rapportera om man ser, eller hör, en bil med dubbdäck som kör på Hornsgatan. Eller ska man helt enkelt lita på att folk respekterar detta och verkligen bryr sig?
Ja men, Sverige är ett föregångsland säger förespråkarna. Vi måste visa att det går, vi måste krångla till det och göra det svårare och dyrare för bilägarna. Bara för att vi kan, och för miljöns skull. Jo, tjena. Det går att rättfärdiga precis allting om man bara använder ordet miljö i någon mening. Alltihop är bara ett spel där den som vinner har hittat på de mest osannolika expriment på levande bilister.
Eller har jag bara hittat på det?
Det jag inte hittat på, är att det hittas på alltför många ”hitte-på-problem” från myndighetshåll.
Läs mer
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.