För 15-20 år sedan var det inte ovanligt att se vingliga bilfärder inne i städer och på motorvägar.
Enligt mina egna högst ovetenskapliga fältstudier var det oftast män och kvinnor i 25-45 årsåldern i karriären som ville få ut ännu lite mer effektivitet av sin arbetsdag och därmed utsatte sig själva och andra för livsfara genom att inte hålla bägge händerna på ratten och full koncentration på trafiken utan i stället sms:ade för glatta livet.
När de smarta telefonerna gjorde entré var det, återigen baserat på mina egna erfarenheter, samma åldersgrupp och människotyp i oftast Audi och BMW som glatt utnyttjade den nya skärmens oändliga funktioner samtidigt som de försökte framföra sin automobil. Resultatet blev detsamma, livsfara för gångare vid övergångsställen när det tittades mer ned i knät än framför ratten. Liksom ett svajande mellan linjerna som avgränsar det egna körfältet på motorvägen.
Ölvirusets år 2020 sprider sig pandemin med oförminskad kraft. Det som tidigare varit en begränsad sjukdom hos yngre åldersgrupper visar sig nu ha spridit sig till yngre, äldre och äldre äldre. Jag frågar mig om det finns någon enda svensk som inte är drabbad (förutom jag själv förstås).
Högst aktuella fältstudier i huvudstaden, Falun och Borlänge ger vid handen att i stort sett alla insjuknat. Aldrig har genomsnittssvensken varit så okoncentrerad på att framföra sitt fordon. I ärlighetens namn ska en majoritet av alla som kör bilar som är minst tio år eller äldre förtjäna en ursäkt för ovan nämnda generalisering.
Av de som kör en ny eller bara något år gammal bil så är dock symptomen tydliga och sjukdomsbilden entydig. Koncentrationen på bilkörningen har förflyttats till den gigantiska skärmen i mitten av bilen. Och visst förstår jag lockelsen. I stort sett alla nya bilar i dag, förutom någon gammal UAZ-modell, är utrustade med en gigantisk ipad i mitten av instrumenteringen.
Den gigantiska skärmen är nyckeln till allt från stjärtvärme till musik, kartfunktioner och pruttljud (Tesla). Möjligheterna är oändliga tack vare dessa gigantiska skärmar och deras uppkoppling. Problemet har jag redan förklarat. Förarna mister kontroll på hur det egna fordonet framförs. Häromdagen fick jag göra en kraftansträngning och hoppa bakåt på ett övergångsställe som hade två bilfiler som passerade i samma riktning. Bilarna stod stilla i kö när jag passerat ena filen. En blå Toyota hade inga tankar på att stanna när jag skulle passera återstoden av övergångsstället. För sent tittade en kraftigt grånad dam upp från sin skärm och ut över omgivningarna. Likadant är det, som ni märkt själva, på motorvägarna där bilar som ligger framför eller som du ska köra om vinglar i sin fil som vore det en rattfull Per Gahrton ute efter sin tredje förseelse i samma gren. När du sedan passerar bilen ser du att det kan vara en nybakad 18-åring som letar på infotainmentsystemet efter senaste Billie Eilish eller 75-åring som ska ratta in SR Play-appen efter Melodikrysset från i lördags.
Vad gör vi då åt dessa högrisktagare till medtrafikanter?
Jag ser egentligen två lösningar. Inför Saabs innovation Night Panel på alla bilar dygnet runt, du vet funktionen där man bara kunde se hastighetsmätaren för att öka koncentrationen och minska distraktionen från andra informations- och ljuskällor vid körning nattetid.
Eller så höjer vi hastighetsgränserna och tvingar folk att följa dessa. Jag är väldigt mycket tryggare med en person som ligger i 130 km/h på 110-väg och är koncentrerad på sin körning och sina medtrafikanter än en person som kör 100 på samma sträcka och är djupt försjunken i sin skärm.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.