080312-formel-1-tv

Hur blir det med Formel 1 2010?

Rubrikerna i dagstidningarna har lytt ”Ferrari klara för Formel 1 2010”. Men är det verkligen hela sanningen? Nej!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sedan Max Mosley proklamerade att det 2010 skulle vara möjligt att köra Formel 1 för 40 miljoner pund förefaller intresset för att vara med i Formel 1 ha skenat iväg även om de etablerade stallen rasar mot Mosley. Inte för att det skulle bli billigt som för att Formel 1 skulle delas upp i två läger.

Och det bisarra i detta är att de som ska köra ”billigt” får ett friare tekniskt reglemente vilket om så sker kommer att göra dem överlägsna, de som kör ”dyrt”.

Ferrari och company, det vill säga de tio existerande Formel 1-teamen, anmälde sig i alla fall till 2010 års mästerskap innan deadline löpte ut i slutet av maj. Samtidigt har en smärre flod av nya och nygamla stall antingen anmält sig eller visat intresse.

Det är gamla bekanta som March, Lola och Brabham. Sedan tidigare kända aspiranterna USF1 och Prodrive men även stall som Epsilon Euskadi, Campos Racing, Isport, N Technology, Superfund, Litespeed. Okända för de allra flesta men i många fall döljer sig mycket god kunskap om racing i bakgrunden.

Men, det finns ett stort men. De tio etablerade teamen har visserligen anmält sig till 2010 men kräver samtidigt att Formel 1 nästa år ska köras enligt det reglemente som gäller i dag, det vill säga pumpa in så många miljoner som de anser vara nödvändigt. Det ska inte finnas något ekonomiskt tak och de team som ändå vill vara med och leka för mindre pengar ska köra efter samma regler. Får de inte som de vill anser de att deras anmälan inte gäller och om så sker säger sig Ferrari, Toyota, BMW och Red Bulls två team sluta med Formel 1.

Så egentligen är vi tillbaka på ruta ett och ordkriget mellan teamens förening FOTA och Max Mosley är långt ifrån över.

Den 12 juni ska det förkunnas vilka team som ska köra Formel 1 2010. Förhoppningsvis också vilka ekonomiska förutsättningar som ska gälla och även förutsättningarna rent tekniskt och tävlingsmässigt.

Om Max Mosley står fast vid sitt budgettak på 40 miljoner pund, och mer teknisk frihet till de som kör under detta, kommer några av de nuvarande stallen att dra sig ur.

Om inte, hur ska de nya som vill in klara sig i det hajrika vatten som Formel 1 är där det gäller att äta eller ätas?

De nya har förmodligen lockat till sig sponsorer med det nya ekonomiska taket som grund även om detta redan urholkats eftersom förarlöner, motorhomes, PR-aktiviteter under tävlingshelger och annat, inte minst böter till FIA för förseeleser, är undantagna i beloppet.

Försvinner budgettaket torde det också innebära att Max Mosley måste gå.

Men Max Mosley ger sig inte. I en intervju säger han att om det inte passar Ferrari och co med ett budgettak så ”varsågod och skapa en egen serie”.

Viljan att göra Formel 1 billigare finns även hos de etablerade stallen som Ferrari, McLaren, BMW, Toyota. Men de vill göra det på sitt eget vis och i etapper.

Idag är det sanslösa pengasummor som rullar iväg i Formel 1. I många fall innebär det bara att det tillkommer nya fantasifabriker, privatjet och sköna årsinkomster för förare, designers och stallchefer.

Resultaten kan utebli trots massiv pengainsats. Se bara Ferrari 2009. Resultat kan uppnås på rimligare nivå, se Brawn GP.

Men trots att Brawn GP tillhör de mindre spelarna, ekonomiskt, i Formel 1 har de tillgång till betydligt mer än 40 miljoner pund och fick ta över ett redan fungerande stall (Honda) med tillhörigheter.

Att anmäla sig till Formel 1 är en sak. Att bli utvald att deltaga en annan, att hävda sig en tredje.

Den 12 juni ska korten upp på bordet, och om någon tror att allt är frid och fröjd i F1-världen tror denna fel.

Kriget har knappt börjat.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!