”Har man ett fordon som är förknippat med större risker, till exempel en motorcykel, eller är en mer oerfaren förare, företrädesvis yngre män, då blir det dyrare. Det tycker jag är klokt och rimligt.”
Så sa finansminister Anders Borg förra året när han beskrev hur förändringen av trafikförsäkringen skulle slå, när ansvaret för sjukpenning och sjukförsäkring i samband med trafikolyckor skulle föras över till försäkringsbolagen. Oavsett vad man tycker om detta så låter det åtminstone logiskt. Att mer olycksbenägna förare och mer olycksdrabbade fordon får högre premie. Då finns åtminstone en tanke.
I verkligheten är det dock helt tvärtom.
Reporter PeO Kjellström har sedan barnsben varit en Opelman. I yngre, mer virila, år passerade diverse trimmade Asconor och Mantor revy. Som den något mognare gentleman han nu är har även bilprofilen blivit mjukare.
Hans i fint bruksskick, orange Kadett 1,2 från 1978 brukar besöka redaktionsgaraget då och då.
Med risk för att uppröra Kjellström och andra blixtälskare så måste jag ändå påstå att just Kadetten varken är en snabb sportbil eller har ett klassikervärde som gör den stöldbegärlig.
Trafikförsäkringspremien för Kadett har tidigare legat kring 600–700 kronor per halvår. Senast 746 kronor.
I och med den nya lagen fick dock Kjellström en kompletteringsfaktura för samma tidsperiod. På 426 kronor!
Visserligen en inte blodig höjning i kronor. PeO kommer att klara av detta. Men den procentuella ökningen är alltså 57 procent!
Ett skämt så klart när premien gäller en långsam, icke stöldbegärlig bil. Dessutom har föraren, tro det eller ej, aldrig förekommit i något register som skyldig till en trafikolycka.
Tyvärr är PeO inte ensam. Långt många fler, som enligt Borg inte skulle drabbas, har fått löjliga höjningar på sina trafikförsäkringar.
Det är både tråkigt och konstigt att finansministern åtminstone inte är ärlig från början. Man behöver självklart inte tycka om hans politik men han borde åtminstone på nåt sätt kunna beskriva den verklighet han skapar.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.