Foto: Enthusiast Auto Group

Hur unik måste en bil vara för att vara rolig eller bra?

”Unik”, ”endast tillverkad i 500 exemplar”. ”Unik färgkod”. Unika bilar eller unika detaljer på förhållandevis icke-unika bilar översvämmar både nyhetsrapportering och begagnatmarknaden på det världsomspännande internätet.

Ordet som härstammar från latinets unicus betyder ensam i sitt slag, utan motstycke, exklusiv, sällsynt eller ovanlig. Eller alla dessa betydelser samtidigt. I bilvärlden har ordet unik synonymen ”jättedyr”, eller kanske ”överdrivet dyr för vad den egentligen är”.

Lyx- och sportbilstillverkare har sedan mycket länge använt unicitet som försäljningsargument, oftast med stor framgång. Porsche numrerar en stilfullt designad 911 med GT3 RS-motor och utan tävlingsbilsattribut som spoilers och burbåge, kallar den 911 R som ett hommage till forna tiders storheter och i den sekund den lämnar bilhallen med sin nye ägare börjar värdeökningen att ticka fortare och fortare. Inte minskningen – ökningen. Några månader efter att den sista R var såld, de tillverkades i 991 exemplar, kunde hugade spekulanter köpa ett begagnat exemplar för mellan sex och sju miljoner kronor. Grundpriset i butik var 1,8 miljoner kronor. Unikt.

PROVKÖRNING: Porsche 911 Carrera 2,7 RS

Porsche är inte ensamma om att sälja unika bilar. Ferrari släpper då och då bilar som knappt ens vi motorjournalister visste fanns. Då kostar inträdesbiljetten betydligt mer än en begagnad Porsche. Och alldeles för ofta försvinner bilarna till nån samlares garage där de lever sina liv som en slags pensionsförsäkring på hjul.

Både Porschar och Ferraris i ovanstående prisklasser handlar förstås mest om drömmar för de flesta av oss, och vi är glada att å yrkets vägnar få köra dem och utvärdera dem (nåt som kanske den italienska delen av den här duon är mindre intresserad av, just utvärderingsbiten av det hela…).

Nu när vi har fastställt att ”unikt” betyder ungefär ”dyrt” kommer frågan: Hur bra är det egentligen? Och måste saker och ting vara så unika för att vara roliga? Eftersom unik och dyr sitter ihop så gäller det även reservdelar, renoveringar och kanske framför allt försäkringar, ett typiskt exempel på att unik även kan betyda ”dåligt för plånboken”. Bilar i synnerhet är ju faktiskt till för att upplevas och användas, och sitter du i en riktigt unik klenod – ny eller gammal – så är risken ganska uppenbar att du inte tar kortaste vägen runt racerbanan på den där bandagen som du har längtat till.

Jag anser att bilar är till för att köras, och köras som de är tänkta att köras. Om man inte kör sin Land Rover Defender på dålig vägar så är den egentligen bara en obekväm bil som ser tuff ut. Unik kanske, om man nu kan säga det om en bil som har tillverkats i oändliga mängder varav de flesta dessutom fortfarande är i drift. Det om något är unikt, med tanke på att de tillverkades i England…

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!