Land Rover Freelander, service från Ghana Foto: Mikael Stjerna

Jag, afrikaexportör

Nu har jag exporterat bil till Afrika också. En kostsamt krånglande bil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I teveprogrammet ”Uppdrag Granskning” berättade man häromveckan historien om hur utländska medborgare med så kallade samordningsnummer (i stället för personnummer) köper upp tusentals bilar i Sverige och skeppar dem till Afrika. En person i reportaget hade 1 516 bilar registrerade på sig.

 Det slog mig att jag själv nyligen blev en del av denna business. I våras köpte jag en Land Rover Freelander som på två veckor rämnade. Det krävdes plötsligt nya motorfästen och elhissar och vips så gick den på tre cylindrar. Jag tog av toppen, fick den renoverad. Köpte kamrem och vattenpump. Då lossnade två cylinderfoder!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!