Foto: Michael Gaida

Förslaget om kilometerskatt inte jämlikt

Det går fort i hockey, som man brukar säga. Men det går just nu förhållandevis fort i bilvärlden också.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagens (och ett gäng tillverkare till som är under granskning just nu) fusk med utsläppsvärden har tillsammans med ett större medvetande kring miljöpåverkan skyndat på utvecklingen av elbilar och andra miljösnällare alternativ. För att premiera köp av sådana i stället för konventionellt drivna bilar så är skatten låg på bilar med låg miljöpåverkan, och den som kan räkna kan då lista ut att den nuvarande skattemodellen inte kommer att fortsätta att inbringa de cirka 60 miljarder kronor per år som behövs för att så att säga hålla trafiken rullande i Sverige. Det behövs pengar till vägunderhåll och trafiksäkerhetsarbete. Kilometerskatt har länge diskuterats som ett alternativ, och nu har forskare på Chalmers och IVL Svenska Miljöinstitutet lagt fram ett förslag med geografisk anpassning.

I kortform går det ut på att bilister som kör i större städer beskattas hårdare än bilister i glesbygd. Hur detta ska kontrolleras vet jag inte, men teknik finns ju för GPS-baserad övervakning. Det skulle bli lite som en deluxe-version av den icke-fungerande trängselskatten i Stockholm (vi trängs fortfarande här...), om detta nu skulle bli verklighet – vilket det i sitt nuvarande förslag inte kommer att bli.

Det skulle kräva att lilla Sverige skulle få ett undantag från EU:s minimibeskattning av drivmedel, och det kan vi ju lista ut med... ja just det, att Sverige icke kommer att få. Nu låter jag så där negativ igen, när jag är realist. Faktum är dock att det är rimligt att glesbygd, där bilen är en förutsättning för att leva och verka, beskattas mindre. Men det finns ju folk med exakt samma behov av bil i storstadsområden, och nu menar jag inte chefredaktörer som åker 22 kilometer enkel resa ensam i bil varje dag i stället för att cykla, utan bilister som verkligen måste köra bil av olika orsaker.

Var hamnar vi rättvisemässigt då? Vem gör bedömningen? Tillbaka till tankesmedjan och kom med ett nytt förslag.

I en annan ände av bilvärlden börjar bilhandlare blir irriterade på biltillverkare som ”vill ha en närmare kontakt med kunderna”. Vad de menar är att de vill slippa ge en procent av sin vinst till mellanhanden bilhandlaren, också det på grund av elektrifieringen. I tillverkarens ”bästa scenario” skulle vi alla klicka hem en ny bil direkt från deras sajt, och vips skulle de pengar som förloras på att elbilar inte behöver servas lika mycket som dieslar vara hemma. Gå inte på det tricket, provkör alltid en bil innan köp.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr