081125-litet-format-4wd

Kollektivtrafik – ett lätt val?

Ta bilen eller åka kollektivt? Det är frågan. Vilken är snabbast och vilket är mest gynnsamt för plånboken?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det hör inte till vanligheterna att testlagsmedlemmar åker kollektivtrafik (egentligen är det väl bara under älgtestet som det blir någon kollektivåkning värd att nämna), det är därför med viss ovana jag tog publika färdmedel hem en onsdag eftermiddag.

Även om det säkert finns ett visst mått av nyhetens behag, är det faktiskt inte så tokigt. Pendeltåget gick på nästan utsatt tid och SL:s nya vagnar (X60) är inte så tokiga, klart trivsammare än de tidigare plåtlådorna från 1970-talet. Med tanke på medresenärernas uppgivna suckar verkar det vara mer regel än undantag att telefonsamtalen bryts på väg ut ur centralen. Efter räls kommer buss och i ärlighetens namn är det inte mycket att klaga på där heller, skakigt och bullrigt, annars okej. Men varför ingen luftkonditionering och hur kommer det sig att lokalbussar är så mycket obekvämare än långfärdsbussar? Totalt tar de fem milen från dörr till dörr runt en timme och tjugofem minuter fördelade på 40 minuter tåg, 5 minuter väntan och 40 minuter buss. För min del innebär det även en promenad på ytterligare 20 minuter vilket betyder att kollektivtransporten tar drygt 30 minuter längre tid än vad det tar mig med bil en normal dag, en okej eftergift för ett något grönare miljösamvete. Men det finns ett men och det är ett stort sådant. För mig som ”sällanåkare” och betalar kontant vill SL för en enkelresa ha 80 kronor! Åttio spänn!!!

Men det är ju i alla fall billigare än att ta bilen – eller är det verkligen det?

Ta en modern småbil, en miljöklassad rackare, varför inte Volkswagen Polo BlueMotion med en snittförbrukning på 0,33 liter diesel per mil. Säg att den drar 0,4 när den har lämnat EU-cykelns syntetiska värld. Ser man bara till bränslekostnaden, vilket jag är övertygad om att många gör, skulle det bli cirka 25 kronor i körkostnad. Trängselskatt? Om du har otur och prickar rusningstrafiken blir det med trängselskatt 45 kronor (det vill säga 20 kronor i trängselavgift), men säg att du landar på mellantaxan 15 kronor, då blir det totalt 40 kronor för resan. Halva kostnaden mot att åka kollektivtrafik, även om vi skulle räkna in alla kostnader lär bilen fortfarande vara någon tia billigare än de kollektiva transportmedlen. Ett lätt val? Jag tycker det. Det är inte konstigt att man har svårt att locka 08-områdets bilåkare att testa kollektivtrafiken, det räcker ju med en resa så är man avskräckt för lång tid fram över.

Ska man åka kollektivt...

...eller ta bilen?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!