080415-snålvattnet

Kritiskt läge för Volvo

Förra veckans snabbavhopp av Volvos högste ansvarige när det gäller produktutveckling, Magnus Jonsson, är en av de första signalerna på att allt inte står rätt till i det nykinesiska Volvo Personvagnar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Göteborgsfödde Jonsson gick från civilingenjörsexamen på Chalmers 1982 direkt till Saab. Mellan 1993 fram till hans övergång till Volvo 1998 var Jonsson utvecklingschef hos dåvarande Saab Automobile. Inom Volvo Personvagnar har Magnus Jonsson varit medlem av högsta företagsledningen sedan 2000. Det inte Jonsson vet om svensk bilindustri är inte värt att veta.

Det bryska uppbrottet anses vara ”av personliga skäl”, men det är redan känt att Volvos ordförande och tillika Geelys ägare Li Shufu uttryckt starka åsikter om att den kinesiska marknaden kräver större och lyxigare Volvo-modeller. I nuläget ser detta ut som att vara en korrekt analys.

Samtidigt säger nytillträdde vd Stefan Jacoby att Volvo är i behov av en konkurrensduglig bil i B-segmentet. En sådan ”Volvswagen Volf” ser från svensk och europeisk bilhorisont lika rätt ut. Rykten gör gällande att en V30 också väntar runt hörnet.

Är det kanske så att Mr. Li redan lovat sina kinesiska lånbidragsgivare en stor lyxsedan i paritet med Mercedes S-klass eller BMW 7-serie? Geely har för vana att spotta ur sig konceptbilar på löpande band, problematiken är att dessa oftast är rena skådebröd utan tanke på vare sig säkerhet eller miljö.

I nuläget finns ingen arkitektur att bygga en stor ”Volvo S100” på, att få ut en bil snabbt på marknaden innebär möjligheten att liera sig med en annan tillverkare. En konverterad Audi A8 kanske? Mina personliga intryck av förlängda Volvo S80L som sedan drygt ett år byggs i Kina är att den kanske inte tillräckligt lever upp till kinesiska lyxidealen. 14 centimeter extra bygger inte en limousine.

Värre scenario är ett hafsverk – uttänkt, konstruerat och tillverkat i Kina utan det kvalitets-DNA som Volvo byggt upp i västvärlden det senaste halvseklet. Då kan vi få lov att plocka upp den insomnade benämningen ”lösnäsa” igen.

Läs mer

Provkörning

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr