Foto: Ford

Look west young man!

Vilda västern har under perioder lockat mig. Från tidiga års High Chaparall på grumlig färgteve via Cannonball Run och Nu blåser vi snuten på hyrd moviebox utan nötcreme. Så till den milda grad att jag faktiskt under en kort period av mitt liv innan Teknikens Värld var stolt ägare till en Ford Mustang Mach 1 från 1972.

Det är helt enkelt nåt speciellt med utstrålningen hos amerikanska bilar. Bredbenta, ­kanske till och med lite hjulbenta som Zebulon Macahan, med en trygghet som man inte flyttar på i första taget.

Nu får vi dock bortse från allt mellan den kantiga Camaro generation 3 som slutade tillverkas 1993 till den näst nyaste Ford Mustangen. Däremellan försökte sig tydligen jänkedesignerna på att bli… europeiska. Det gick inte så bra. Och här ska jag förklara varför: De kan inte.

Krönikör

Daniel Frodin är Teknikens Världs meste chefredaktör genom tiderna med 14 år på posten. Han bor numera i Dalarna, tävlar framgångsrikt i historisk racing och samlar på bilar som han ibland inte visste att han ville ha.

Den lite längre förklaringen är att bilen har en helt annan funktion i USA än den har i nästan i stort sett hela ­resten av världen. I det stora landet i väster är motorvägarna väldigt långa, väldigt breda och väldigt långsamma. I det stora ­landet i väster går störst först – och oljan har fram tills helt nyligen betraktats som en outsinlig källa och en mänsklig rättighet. Lägg därtill att bilen fortfarande är en frihetssymbol som används dagligen som transportmedel, statussymbol och nöjesredskap i ett. Försök själva att designa en bil som uppfyller alla de kraven och dessutom ser slankt europeisk ut. Nej, det går inte.

Ett annat problem är konsumtionssamhället USA där bilar inte behövde hålla så bra eftersom man ändå köpte en ny på oerhört förmånlig avbetalning när elsystemet la av efter några år.

Så när Ford köpte Mazda och började tillverka Mustang generation 5 i fabriken Flat Rock Assembly Plant, samma fabrik som byggde Mazda 626 och senare även Mazda 6 – med japanska tillverkningskrav – hände något som kommer dig och mig till gagn nu. Bilarna blev bra, och håller längre. Begagnade moderna amerikanska muskelbilar som fungerar trots att de har 10-15 år på nacken finns nu tillgängliga på marknaden. Om du vill, kan och orkar så finns det oerhört billiga bilar att importera från USA. Om inte så finns det ett ganska stort utbud i Sverige.

En Ford Mustang GT cabriolet med 4,6-liters V8 på 300 hästkrafter är det första som kommer upp på Blocket. Årsmodell 2006, prislapp 169 000 kronor. Och letar du lite mer noggrant så hittar du en enorm amerikansk bilflora som har en sak gemensamt, de sticker ut ur mängden – och du kan använda den för att frakta hela familjen både till badstranden och i vardagen.

För säga vad man vill om alla Porsches bilar, fantastiska skapelser med en körkänsla som mycket få amerikanska bilar kommer i närheten av, men man kan inte vara fler än två personer i en 911. Såvida inte baksätespassagerarna är yngre än tre år eller tvåbensamputerade.

DUELL: Ford Mustang Bullitt mot Dodge Challenger

Körkänslan ja, det är väl enbart och endast Steve McQueen som har ­lyckats gå segrande ur en biljakt med en Ford Mustang från 1960-talet. Men på senare år har det börjat hända imponerande saker även i det stora landet i väst. Corvette C7 Stingray gjorde så bra ifrån sig på Bankalaset år 2015 att vi med stor längtan ser fram emot nästa generation till nästa års övning på Ring Knutstorp, där även Ford Mustang imponerat med pris kontra prestanda i den nyaste generationens utförande. Men det är inte det handlar om.

Det handlar om känslan som exempelvis Dodge Hellcat med 707 hästkrafter förmedlar, eller den Dodge Challenger SRT8 som jag parkerade mitt emot häromdagen samtidigt som V8:an mullrade igång med en synlig skakning i karossen.

Om du som jag har sett de ­amerikanska serierna Rust Valley och From Rust to Riches på Netflix så har du också känt suget efter en amerikansk muskelbil. Lättmekat, allt är fyrkantigt, alla får plats, och alla är oövervinnliga – även om vi bara ska åka och köpa glass så vet vi att vi kan rita långa lakritsränder på asfalten, men det får man ju inte…

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!