Man får inte tänka fel kring trafiksäkerhet

Vårt svenska folkfraktarföretag Volvo må ha kinesiska ägare, men de bör nog försöka hålla en del av influenserna från landet i öster borta från den egna företagskulturen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För det kan väl inte vara en svensk helylle-idé att lansera världsnyheten att Volvo slopar sommar- och vinterdäck på sina elbilar från och med C40 Recharge? I stället standardmonteras åretrunt-däck, en däcktyp som vi i våra tester hittills aldrig sett kunnat prestera bra på både sommar- och vinterväglag. Tilläggas bör att vi inte har testat det nya däcket – än.
Pirelli och Volvo kan ju ha lyckats. Men jag tror inte det. I Teknikens Värld nummer 7/2021 som utkommer nästa vecka publicerar vi årets sommardäcktest (kommer ut här på teknikensvarld.se under tisdagen), där vi som av en händelse testar just suv-däck. Där kan du bland annat läsa att det skiljer nästan fyra meter i bromssträcka på torr väg, och drygt fem meter på våt väg, mellan bästa och sämsta däck.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!