Man får inte tänka fel kring trafiksäkerhet

Vårt svenska folkfraktarföretag Volvo må ha kinesiska ägare, men de bör nog försöka hålla en del av influenserna från landet i öster borta från den egna företagskulturen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För det kan väl inte vara en svensk helylle-idé att lansera världsnyheten att Volvo slopar sommar- och vinterdäck på sina elbilar från och med C40 Recharge? I stället standardmonteras åretrunt-däck, en däcktyp som vi i våra tester hittills aldrig sett kunnat prestera bra på både sommar- och vinterväglag. Tilläggas bör att vi inte har testat det nya däcket – än.
Pirelli och Volvo kan ju ha lyckats. Men jag tror inte det. I Teknikens Värld nummer 7/2021 som utkommer nästa vecka publicerar vi årets sommardäcktest (kommer ut här på teknikensvarld.se under tisdagen), där vi som av en händelse testar just suv-däck. Där kan du bland annat läsa att det skiljer nästan fyra meter i bromssträcka på torr väg, och drygt fem meter på våt väg, mellan bästa och sämsta däck.

Det omtalade däcket som påstås klara både sommar och vinter. Foto: Erik Wedberg / Teknikens Värld

I testet finns enormt mycket information om vilket däck som är bäst och sämst vid vattenplaning, i vårt undanmanöverprov älgtestet och hur komfortabla de är. Sist, och i trafiksäkerhetsaspekt faktiskt även minst – bränsleförbrukning. För en nybliven elbilstillverkare som Volvo är de där dropparna omskrivna till kilowattimmar guld värda. Med lättrullande däck går bilen längre per laddning. Det är enkel matematik – men vad händer med säkerhetsprestanda? Allt med däck är jättekomplicerat. Det är därför vi testar dem så ingående och använder 16 tidningssidor för att förklara vad som är bra respektive dåligt med varje däck. Jag själv hör till den icke-däckintresserade skaran på redaktionen, och gör det enkelt för mig när det ska köpas däck – jag frågar Linus Pröjtz och Ruben Börjesson vilket jag ska ha. Lite som du gör när du läser vårt test.

Enligt Volvo är Recharge-däcken ”de första året-runt-däck som uppfyller energieffektivitet i klass A, vilket ska göra att de minskar energiförbrukningen med åtta procent jämfört med nordiska eller centraleuropeiska friktionsdäck i klass C”. Alltså extra viktigt för en elbil. Volvo lyfter ytterligare fram miljöaspekten i att bilarna bara behöver en uppsättning hjul då tillverkningen av aluminiumfälgar minskas.
Volvo har alltid tidigare ställt säkerheten först, men här har räckvidden fått ta täten. Det tror vi är helt fel. Och jag vill inte möta en C40 Recharge som inte får stopp när det är blankis på vägen för att kunden litade på Volvos talesmän och trodde på mirakeldäcket. Kom ihåg att det är olika klimat i olika delar av Sverige och världen. Och olika klimat kräver olika däck.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!