Mellanmjölk – vad är den bra till egentligen?

Jo det ska jag tala om för dig nu. Mellanmjölk står för mer än ­hälften av Sveriges totala mjölkförsäljning.

Vid en snabb sökning på det världsomspännande nätet hittar jag ett blogginlägg på Jordbruksverkets hemsida. I och för sig är siffrorna från 2017, men de funkar bra för att illustrera det jag tänker på just nu. Svensken, du alltså – för jag dricker inte mjölk alls – drack i snitt 38 liter mellanmjölk per år. Endast 21 liter standardmjölk gick åt per person, och siffran för lättmjölk är 14 liter per år.
Mellanmjölken är alltså populär. 52 procent av den konsumerade mjölken heter alltså mellan.
Och vad har då detta med bilar att göra? Jo, den med mellanmjölk direkt jämförbara bilprodukten just nu heter laddhybrid.
Svensken bor inte bara i ett avlångt land, utan är också lite försiktig. Svensken, både du och jag – för jag kör ganska mycket bil trots att jag inte dricker mjölk – vill gärna komma fram till dit vi har tänkt oss utan att bli kvar i några timmar för att vänta på kön vid laddstolpen ungefär halvvägs till resmålet. Det är därför laddhybriden passar så bra för svensken.
Vi kör fyra-fem mil per dag till och från jobbet och när vi skjutsar barnen till olika aktiviteter. Då kör vi på el, billigt och miljö­vänligt. Men när vi ska till fjällen eller på semestern vill vi inte planera för vare sig planerade eller oplanerade laddstopp.
Kö vid laddstation med barn i bilen är inte svenskens drömscenario, lika lite som ett par timmars förlängning av den redan långa bilresan.

För att svensken ska börja dricka mer lättmjölk (köra elbilar, reds anm.) krävs en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen – med större fokus på landsbygden. Som läget är nu så bor de allra flesta elbilister i storstäderna, där de har egen laddbox vid den egna villan. De upplever halleluja-känslan av ”fulltankad” bil varje morgon, efter att de tryckt i sig kalaspuffarna med några skvättar ospecificerad havredryck över. Och sen tänker de att ”näe, nån fjällresa blir det inte”. För det är för lång väntetid i Tönnebro innan de kan köra vidare med sin bil som bara har 32 mils räckvidd när det är kallt ute och takboxen sitter på (om bilen ens har takräcke). Samtidigt rullar standardmjölkbilisterna förbi efter att ha fyllt på 70 liter diesel eller bensin vid ett femminutersstopp då de även hann köpa en stödkorv och gå på toa.
Så vad är mellanmjölken/laddhybriderna bra till egentligen? Jo, den vänjer oss vid att ladda bilen åtminstone ibland. För det kommer vi att behöva göra inom en snar framtid.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!