081125-litet-format-4wd

Mer krafs, mindre format

Dagens småbilar är på många vis kompetenta skapelser. Ideala i stadstrafik och tillräckligt dugliga på landsväg, men när jag fastnar i det trafikkaos som alltid uppstår när den första snön träffar huvudstaden väcks en fråga. Varför denna avsaknad av fyrhjulsdrift?!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag svänger ut från min parkering, men trots närmast larvig försiktighet med pedalerna spinner framhjulen förtvivlat samtidigt som antispinnlampan blinkar frenetiskt. Långsamt, långsamt lyckas friktionen mellan däck och underlag övervinna bilens tröghet och ekipaget segar iväg. Det känns som en evighet innan jag håller samma hastighet som övrig trafik. Trots elektroniska hjälpmedel och utmärkta vinterdäck känns manövern riskfylld och inte speciellt skoj. Hade det varit det minsta uppförsbacke hade jag inte kommit iväg över huvud taget. Med en fyrhjulsdriven bil hade situationen blivit mer av ”de ä bar å åk”, än ”hoppas att de inte kör på mig”.

Sedan importen av Fiat Panda 4x4 till Sverige upphörde finns det bara en någorlunda kompakt och fyrhjulsdriven bil, Suzuki SX4. Går vi upp en storleksklass hittar vi visserligen fyra tillverkare (Audi A3, Nissan Qashqai, Subaru Impreza och VW Golf) men sett till mängden av vanliga tvåhjulsdrivna bilar är utbudet förbluffande dåligt. Att så få tillverkare har förstått att alla inte vill köra omkring i en suv eller stor kombi bara för att man har behov av fyrhjulsdrift är märkligt. Eller är jag ensam om att vilja ha en liten bil med bra framkomlighet? Jag tror inte det. En titt på den japanska marknaden visar att det finns betydligt fler valmöjligheter än vad som finns på den europeiska, som exempelvis kompakta (361 centimeter) Subaru Justy med drivning på alla fyra. Varför finns inte storsäljare som Ford Focus, Peugeot 308 och Toyota Auris med fyrhjulsdrift? Samtliga tillverkare har erfarenhet av allhjulsdrivning, så varför inte omsätta dem även i de mindre segmenten?

Utvecklingskostnad kanske någon säger och det kan jag hålla med om, men samtidigt hur avancerad fyrhjulsdrift behövs egentligen? I min situation hade en billig och enkel viskodiff räckt mer än väl.

Jag kan visserligen bara tala för mig själv men, snälla, hyggliga biltillverkare ge oss fler kompakta bilar med fyrhjulsdrift. Här har ni en given köpare och jag förmodar att jag inte är den ende.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!