Foto: twitter.com/codysimms

Nu har du skitit i det blå skåpet, Elon...

Sist det hände att en stor del av Teknikens Världs redaktion och många av deras närstående beställde samma bil vid samma tidpunkt var när...

... första generationen Mazda MX-5 kom – då stod det "slutet av 1980-talet" i kalendern. Vi har dessutom fortsatt att köpa och köra den lilla roliga roadstern med jämna mellanrum.

I höstas gjorde vi det igen. Osett, oprövat. Otroligt roligt tyckte vi då. Särskilt jag, ska jag väl tillägga.

Elon Musk och Tesla chockade världen genom att presentera Cybertruck, en stor pickup som ser ut som den rullat raka vägen från nästa Mad Max-film till din garageuppfart. En tusenlapp kostade det att teckna upp sig på en bil för leverans "senare under 2021". Fullt återbetalningsbar om man ändrar sig innan leverans. Det lät bra. Fem av oss "beställde" en Cybertruck – av olika skäl. Jag för att jag tycker den är enormt häftig, har sex sittplatser och massor av utrymme både inuti och på flaket. Andra för att det var kul. Det var inte bara vi som gjorde det, över 250 000 bokningar har gjorts i hela världen. 250 000 gånger 100 dollar eller gånger tusen spänn är ju pengar det med, som vi brukar säga. Faktiskt även i Elons värld. Mannen, myten, människan vars företag har tagit täten i elbilsracet och nu är på väg att varva de som ligger sist.

Även i hans värld måste det svida att bilskrället inte får säljas i Europa (vilket Elon berättade i en intervju med Automotive News och inte har gått ut med på nåt annat sätt) och att de nu kommer att få lägga tid och energi på att betala tillbaka slantarna till alla europeiska kunder. Och det är här det visar sig att Tesla inte är ett "vanligt" företag. De har nämligen inte bemödat sig att meddela sina presumtiva kunder hur återbetalningen ska gå till. Senaste mailet från Tesla kom den 17 juli, med erbjudande om att köpa dyra tröjor som det står Cybertruck på.

Jag vill inte ha en tröja. Jag vill ha en bil. Jag är sur på riktigt över att jag inte kommer att få köra Cybertruck i Sverige. Visst kunde man ha räknat ut med valfri kroppsdel att den stridsfordonsliknande bilen kunde få vissa problem med fotgängarskyddet och både längd och bredd och vikt på europeiska vägar.

Men ett annat bilföretag – alla andra faktiskt – hade listat ut sånt själva, i förväg, och även haft en plan för information till kunderna om det så att säga skulle skita sig längs vägen. Det har inte Tesla. Tydligen.

Jag är imponerad av mycket som Elon gör, men inte av hans kundomtanke.

Och det är kunderna som finansierar hans drömmar.

Elon Musk vid presentationen av Tesla Cybertruck, som inte är kompatibel med Europa.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!