Foto: Keleny/Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

Oerhört obegåvat förslag av regeringen

Regeringen med stödpartier vill kraftigt höja förmånsbeskattningen på tjänstebilar, ett förslag som chefredaktör Marcus Engström sågar. ”Gör om, gör rätt”, skriver han.

Tjänstebilarna som rullar på svenska vägar är mycket sällan äldre än tre år. Det innebär att de har modern teknik, motormässigt och framför allt säkerhetsmässigt.
Nya bilar har fotgängarskydd, avståndsradar, filhållningsassister och hög krocksäkerhet om olyckan ändå skulle vara framme. Nya bilar räddar liv helt enkelt.
Nya bilar är också dyra, tyvärr. I Sverige har vi dock förmånliga tjänstebilsregler, det är helt enkelt ekonomiskt fördelaktigt att välja tjänstebil i stället för lite högre lön.

Hittills i år har 173 925 nya bilar registrerats, 108 237 – alltså 62,2 procent – av dem är registrerade på ”juridisk person”, alltså företag. Om man tittar på topplistan över bilar som är registrerade på juridisk person i Bil Swedens statistisk så ligger Volvos 60- och 90-serier i topp, följda av XC60, Volkswagen Passat och Golf. Säkra bilar. Moderna bilar. Dyra bilar.
När vi tittar på bilar som köpts av privatpersoner så har de lägre pris – förstås.

LÄS MER: Regeringens örfil till bilköparna – 50 procent mer i skatt 

Häromdagen meddelade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) att regeringen med stöd av C och L vill höja förmånsvärdesskatten på tjänstebil med 25 procent ”för att motsvara kostnaden att äga en bil privat”. De kallar det ”grön skatteväxling”. Det är så oerhört obegåvat så jag vet inte var jag ska börja.

För så här är det: Vi står i början av en elektrifiering av vårt bilkörande, vare sig vi vill eller inte så kommer framtidens bilar att ha en eller annan form av batterier och eldrift.
Elbilar är jättedyra. Det finns inte en enda elbil värd namnet för under 400 000 kronor just nu, de allra flesta elbilar är fortfarande både för dyra och har för kort räckvidd för att kunna användas nån annanstans än till och från Regeringskansliet.

Regeringen tror att det här ska tvinga företagen att välja elbilar. Det är möjligt att några av dem gör det, men eftersom de allra flesta människor väljer bil med plånboken så är det mycket troligt att tidigare tjänstebilsförare – som enligt regeringens nya förslag förlorar en massa pengar – väljer att behålla sin nuvarande bil eller köper en begagnad Volvo V90 Cross Country med dieselmotor (räckvidd 100 mil mot elbilens 40...) och skiter i den ”gröna skatteväxlingen”.

Vad blir resultatet? Sämre miljö och sämre trafiksäkerhet eftersom de två-tre år gamla tjänstebilarna inte kommer ut på begagnatmarknaden där vi vanliga dödliga kan köpa dem. Utvecklingen stannar av helt enkelt, bara för att nån utan kontakt med verkligheten tror att hen har kommit på ett finurligt sätt att få in 2,3 miljarder kronor till statskassan.
Gör om, gör rätt.

Förresten... vet du inte vilka däck du ska ha i vinter? Det vet vi, och vi ger dig svaret här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!