Foto: Teknikens Värld

Opel – inte längre Sveriges farligaste bilmärke

När jag var liten. Jo, det är sant att jag varit mindre, även om jag såg eftermiddagens ljus som 56 centimeter lång barfotad.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jo, alltså när jag kom till världen fram till åtminstone några år in på den första generationen av den rostglada Opel Astra så var just Opel förknippat med opålitliga för att inte säga rent trafikfarliga förare. En Opel som siktades vid ett övergångsställe fick gärna fri lejd oavsett hur långt avståndet var. Sannolikheten för invaliditet vid övergångsstället var ungefär lika hög som för en mc-förare som skulle köra om en vagn från Rüsselsheim. Det var inte helt ovanligt att föraren ansåg blinkers som en strömförbrukningshöjande åtgärd som det inte skulle slösas med inför en avtagsväg där gubben skulle svänga vänster utan någon som helst tanke på att körriktningsvisare är ett sätt att meddela omvärlden om ens egna intentioner. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!