081125-litet-format-4wd

Problemlösning

Trots att det inte har skett några olyckor eller finns andra ”trafikstörande moment” inrapporterade går det imponerande segt in mot stan. Jag kör E4 södergående och enligt kollegorna söderifrån ska jag vara tacksam, E4 norrgående har nått p-platsstatus. Varför ska trafiken behöva flyta trögare än sirap? Jag har ingen aning, men en bidragande orsak måste vara hur folk utnyttjar körfälten.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

  I sann neutralitetspolitisk anda är det mittkörfältet som är det mest attraktiva. Oavsett tidpunkt på dygnet och hastighet är det lika välbesökt. ”Mittnötarna” vill ha möjlighet att välja alla färdriktningar. Att det sedan inte förekommer vänstersväng på motorväg verkar ingen reflektera över. Än mindre verkar de filosofera över hastighetsgränser och allt från 50 upp till 150 km/h är gångbart, givetvis utan någon hänsyn till omgivande trafik.

På en hedrande andra plats i körfältstoppen ligger vänsterfilen. Ursprungligen utformad för omkörning av långsammare fordon har den blivit något av en långvård för bilar som kör 2-3 km/h snabbare än mittfältarna. Att göra en omkörning för att sedan fälla ut blinkersen (okej då – körriktningsvisaren) och vika tillbaka mot höger verkar vara en tanke lika ogreppbar som en varaktig fred mellan Israel och Palestina.

Kvar på den trefiliga E4:an finns då höger körfält, och att döma av trafikfördelningen är det ett straff värre än döden att nöta asfalten på högerkanten. Allt som oftast är det någon enstaka långtradare som ligger och cruisar i ensamt majestät medan personbilarna kubbas om det krympande utrymmet på vänsterkanten. Beteendet är det samma oavsett tidpunkt på dygnet. I en ideal trafikmiljö är det förstås det högra, innersta, körfältet som ska vara mest välbesökt och inget annat. Vi på redaktionen har lite olika idéer för att komma tillrätta med det här filmissbruket.

Lösning 1: Damma av 1967 års högeromläggningskampanj.

Det här är den lösning som brukar förespråkas måndagar och tisdagar. Acceptansnivån och förståelsen för medtrafikanterna är på topp och tongångarna brukar vara i stil med: ”Bevisligen har ju inte alla förstått en grundparameter med högertrafik, men å andra sidan; vi har ju bara övat i knappt 42 år, vi måste ge folk tid att vänja sig.” Eller: ”Så farligt är det inte, de är ju i alla fall konsekventa i sitt uppträdande och det är ju bra.” Och: ”Var det inte bättre förr? Högerregeln används ju ändå inte så varför kan vi inte dela lite på filerna och börja vänstra lite?”

Lösning 2: När inte utbildning fungerar – tvinga!

Runt onsdag-torsdag brukar tålamodet tryta och redaktionsmedlemmarna brukar spåna fritt på olika lösningar. En populär och, i vårt tycke, smått genial lösning innebär att det högra körfältet förses med asfalt slät som sammet medan de övriga i stigande grad får grövre doningar. I det yttre körfältet talar vi grusväg, närmast outhärdlig att vistas på annat än vid själva omkörningstillfället. Kryddat med några djupa tjälskottsskador så torde trafikanterna bli mer aktiva i sina filval och företrädelsevis ligga så långt åt höger som den rådande trafiken medger. Med tanke på E4:ans skick torde endast det högre körfältet behöva ny beläggning, en kostnadseffektiv lösning!

Lösning 3: När inget annat funkar ­– krigsförklaring.

”De är inte medtrafikanter, de är mottrafikanter!”, ”Det här var fan ta mig sista gången jag åker och lämnar en testbil!” samt det lätt indignerande ”Nu räcker det, jag ger upp, SL vinner, nu går jag och köper månadskort.” Är inte helt ovanliga kommentarer från uppgivna testlagsmedarbetare under fredagseftermiddagarna. Exakt vilka lösningar vi diskuterar behåller vi för oss själva, men ni som irriterar er på filfenomenet tror jag kan förstå våra tankebanor.

Vad vill du ha sagt med det här då? Jo: 1) Använd körfälten så som det är tänkt, vi har högertrafik i landet vilket innebär att man företrädelsevis ska använda höger körfält. Omkörning till höger får bara ske om hastighetsgränsen är 70 km/h eller lägre. 2) Kör med förstånd 3) Var förlåtande mot dina medtrafikanter, alla kan göra fel.     

Läs mer

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr