080415-snålvattnet

Ratt ska vara rätt

Vissa kallar det för ett verktyg. Ergonomer titulerar det för ”interface”– gränssnitt – mellan människa/maskin. För de allra flesta av oss rätt och slätt för ratt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Näst efter sparka-på-hjulet-tricket är ratten det viktigaste när ett nytt objekt ska studeras. Rattkramandet kan avgöra om det blir tummen upp eller ner.

Vissa sorter är såphala, totalt okänsligt utförda i låtsatsskinn. Andra nästan perfekt dimensionerade, med en balans mellan material, storlek och greppvänlighet.

Värst är den sportiga typen som vill vara grabbigt kralliga, utförandet är oftast otympligt med urgröpningar för tummar, kraftiga zick-zack-sömmar plus röd linjemarkering som ska indikera kursen. En idé stulen från racingvärlden. Sportrattarna är inte ens runda, längst ner på cirkeln har någon marknadschef bestämt att ratten ska var rak. För så är det i trånga sittbrunnar i öppna racingsportbilar.

Omfånget på rattkransen kan också ställa till det. För tjock, tunn, oval – önskemålen är många. Snart finns en ratt för var förares smak.

Hur väl uttänkt rattkransens rundprofil än är är det oftast ytan som ställer till det. Glatthala skinnkopior är särskilt populära bland asiatiska märken. Bättre då med ärligt utförande i mjuk gummiplast.

Riktigt läder är oftast att föredra och leverantörer världen över studerar och analyserar garvning, infärgning, mjuk-/strävhet och motståndskraften mot handsvettens våndor. Allt för att du ska kunna ratta rätt.

Trä var rattmaterialet i bilismens barndom och ibland när det ska knytas historiska – gärna med aristokratiska förtecken – drar sig ingen biltillverkare för att klistra dit brunådrade detaljer. Gärna utförda i återvinningsbar glansig plast.

Bakelitplasten var slitstark på 1950-talet och fortfarande det som glänser till när vi provsitter rostvrak på övergivna skogsbilkyrkogårdar. Hårdplastratten är det fräschaste på hela vraket och tillåter oss att drömma oss ut på vägar som aldrig körts. Att få krama och vrida bara så lite väcker stora känslor för oss rattare.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!