071210-rika-billiga-bilar

Rika människor skapar billiga bilar!

Rolls-Royce, Ferrari, Bentley och Aston Martin i drivor. Överallt. Det är sant. Som nyinflyttad londonbo, ännu icke bilburen, promeneras det en del. Och när man gör det finns det tid till eftertanke.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

En väldigt vanligt återkommande fundering är ”hur f-n har folk råd?”. Häromdagen noterades inte mindre än tre DB9:or parkerade på en sträcka av 250 meter. I och för sig i ett dyrt kvarter, men ändå. Och DB9:orna var de riktigt fina bilarna, längs samma gata stod simpla Porsche Boxsters i varierande prisklasser, en drös suvar i övre statusskiktet och så de vanliga människornas Mercedesar.

Bilintresset frodas i England, Lewis Hamilton ligger bra till för att få Storbritanniens motsvarighet till Bragdguldet, och det skrivs nästan lika mycket om motorsport som om fotboll. Nja, bara nästan...

I alla fall så är bilintresset riktigt stort. Alla vill ha en sportbil. Och de som råkat få en familj i samma veva som de fick råd att köpa sportbil köper förstås BMW M3, M5 eller Mercedes med olika storlekar på AMG-siffran.

Svaret på frågan om hur folk har råd har jag fått. Folk är helt enkelt skitrika. Det är man om man kan köpa en bil för dryga miljonen och samtidigt äga en lägenhet i innerstan för drygt tio miljoner, betala 105 spänn om dagen i trängselavgift, och äta lunch för 150 kronor.

Varför de köper en sportbil eller lyxdito förstår jag dock inte riktigt, för åtminstone i London med omnejd är det helt omöjligt att förflytta sig med bil. En resa som avverkas på en kvart med tunnelbana, inklusive promenad dörr till dörr, tar i regel minst tredubbelt så lång tid med bil. I alla fall i dagsljus. Motorvägen M25 kallas i folkmun ”Englands största parkering”. Det går liksom inte att använda sin sportbil till annat än att visa hur rik man är. En inte helt ovanlig företeelse i Stockholm heller i och för sig...

Tycka vad man vill om rika människor, de driver upp bostadspriser och restaurangpriser, och de får alltid gå före i kön på krogen.

Men just kombinationen jätterika människor med sportbilar och trafikstockningar ger fördelar på sikt. För rika människor vill ha nya bilar hela tiden. Och mindre rika människor vill inte betala så mycket för sin begagnade bil eftersom de ändå bara ska sitta i köer och slira på kopplingen. Kombinera detta med att bilarna har ratten på fel sida, och är helt osäljbara i övriga Europa, så vips har vi jättelåga priser på bilarna som var jättedyra för några år sen. Hurra! Detta är min högst egna teori, men den har diskuterats med en riktig engelsman på en riktig engelsk pub. Så vi kan säga att teorin är sann.

Vi kan ta ett exempel. En snabb sökning på Porsche Boxster oavsett årsmodell på riksbekanta www.blocket.se visar att de billigaste 97-orna med 2,5-litersmotor och drygt 12 000-13 000 mil på mätaren går för cirka 160 000 kronor. Samma sökning på liknande bil på www.autotrader.co.uk ger prislappen 7 000 pund, pundet står i knappt 13,50 kronor i skrivande stund. En likadan Boxster kostar alltså under 100 000 kronor i England. Men då är ratten alltså på fel sida för resten av världen. Typiskt.

Ibland dyker det dock upp en eller annan felinvestering i form av vänsterstyrd sportbil från Tyskland, som någon tänkt ska fungera även i Englandstrafiken – ända tills de upptäcker att det inte går att ta sig in eller ut från parkeringshus eftersom biljettautomaten hamnar på fel sida av bilen. Då ska man, om man är svensk normalinkomsttagare, slå till. Flyg med Ryanair till England, kör genom kanaltunneln till Frankrike och vidare hemåt. Finhandla lite skumpa i Puttgarden och fira om bilen håller hela vägen hem.

Några fler prisexempel:

BMW M3 2001, 16 960 mil. Cirka 160 000 kronor.

BMW M5 2006, 11 200 mil. Cirka 502 000 kronor.

Subaru Impreza WRX 2,0 2002, 15 680 mil. Cirka 80 000 kronor.

Och i konsumentjournalistikens tecken, vanliga bruksbilar är också billiga. En mörkblå Volvo V70 2,5 från 1998 med 20 000 mil på mätaren kostar 18 000 kronor. 

Det lär väl bli den sistnämnda som fyller ut vår hittills tomma parkeringsplats i London inom kort. Skit också...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr