Det var med blandade känslor jag åkte till Göteborg. Jag har varit på ”Banan-piren” tidigare och det var inte så upplyftande fräscht, Jag hade därtill onda farhågor om milslånga köer till banan och evighetslånga Safety Car-situationer på banan sedan bilar kraschat in i räcket.
Ingen av mina onda aningar slog in. Arrangörerna har på kort tid gjort ett fantastiskt jobb med att bygga den 1 600 meter långa banan. Det är snyggt gjort och fungerar bra. Banan är kort men rytmisk. Och snabb. Omkörningar blev det gott om. Banan har tre naturliga omkörningsplatser och Edward Sandström uppfann en fjärde i Carrera Cup. Visst kraschades det in i räckena, det gjorde det. Men arbetet med att få bort vraken gick relativt snabbt och även om Safety Car rullade en del på banan var det långt ifrån befarat. Men till nästa år, se till att få dit kranar som lyfter bilarna av banan i ett nafs.
Köerna till banan var närmast obefintliga. Publiken promenerade dit! Det tog femton minuter från Avenyn. Miljövänligt. Det var inte de fyrhjulingar, för säkerhetsarbetarna, som stod och gick allt för ofta.
När STCC tog sig till publiken och inte tvärtom, då kom de. Arenan var knökfull. Om det var 30 000 som STCC påstår ska jag låta vara osvuret men fullsatt var det och det är huvudsaken.
Göteborg City Race saknade inte plumpar i protokollet men det var inget som inte går att rätta till med enkla medel till nästa år, tävlingen har femårskontrakt med STCC.
I sin helhet, med de täta fighterna i snart sagt varje heat, var detta det bästa STCC-racet någonsin. I alla fall av de jag har sett och det är några stycken.
Grattis!
Jag nämnde inledningsvis att Göteborg inte har så många starka kort. Det var förstås en liten raljering. Liseberg är populärt, Ullevi bjuder på mycket och så vidare. Men när vi ändå är inne på ämnet bilar: mannen som har planeringsansvaret för biltrafiken i Göteborgs innerstad måste ha haft roligt när han gjorde det. Han måste ha sett idiotin i det hela och förstått hur bilisterna skulle svära. Det finns ingen annan stad där man kan SE stället man ska till men inte begripa hur man ska köra dit. När man väl gör det har man fått lägga flera kvarter bakom sig och hur miljövänligt är det?
Göteborgs-postens rapportering av motorsport har aldrig varit speciellt stor, de har tidigare i stort sett ignorerat exempelvis STCC trots, eller kanske tack vare, Volvos involvering. När STCC nu kom till stan och det blev folkvandring kunde de inte undvika att skriva om det. De satte sina ess på jobbet och de skrev om ”rallyt” i Göteborg. Ska det vara så svårt att skilja på rally och racing?
Det är som om GP skrev att ”ikväll kommer ni att kunna se Zlatan och grabbarna spela handboll på storbildskärm på Avenyn”.
Bil som bil. Boll som boll.
Mer om Göteborg City Race
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.