080415-snålvattnet

Trafiksäkerhet eller idioti?

Jobbet som testchef innebär många mil på Sveriges vägnät. Ständiga observationer av trafikbilden ger att vi svenskar ibland kör tokigt, men allt som oftast beter vi oss bättre än hyfsat.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När olyckan väl är framme har vi bra fallskärmar i form av räddningsservice. Bärgare och polisinsatser brukar jobba för högtryck för att säkerställa olycksplatsen och få i gång trafiken på snabbaste vis.

Men häromveckan, mitt i klämveckorna skedde en större halkolycka vid lunchtid på E4-motorvägen söderut från Stockholm strax före avfarten mot Vagnhärad. Kom som fjärde bil fram till vägavspärrningen som just höll på att upprättas av polispatrullen på plats. Högbyggd blåvit Volvo XC70 innebär att det var ordningspolis och inte trafikpolis som hade ansvaret denna gång.

Snabbt fylldes E4 på med bilar bakifrån, underlaget var i det närmaste blixthalt, många överraskades av det abrupta stoppet mitt på motorvägen. I backspegeln såg jag hur bilar tvärbromsade när de uppfattade framförvarandes snabbt påslagna varningsblinkers. Lika kvickt som polispatrullen vecklat ut olycksskärmar och tänt varningsblossen försvann polisbilen från avspärrningen. Kvar blev den ständigt växande kön på den helgtrafikerade E4 söderut.

Efter en dryg timme kom första trafikrapporteringen på riksradion, meddelandet var kort och innebar ingen omdirigering av trafiken som kom norrifrån. Kön blev således allt längre.

Många personer i kön hade sedan länge klivit ur sina bilar. Synen av barnfamiljer vandrandes mellan bilarna i snöfallet, människor som trotsade avspärrningen och vandrade fram till olycksplatsen eller stressade flygresenärer som höll på att missa sina helgflighter från Skavsta var bedrövligt att se. Stämningen var upprörd och irriterande.

Efter drygt två timmars stillestånd släpptes trafiken på igen och med facit i hand hade trafikolyckan turligt nog inte inneburit några personskador.

Men, varför inte polis och räddningsledare på plats agerade annorlunda är ren idioti. Enligt mig var det oprofessionellt icke-agerande att låta landets viktigaste väglänk stå helt stilla när det fanns möjligheter att dirigera om trafiken eller bärga effektivare utan att behöva stänga av E4 helt och hållet under drygt två timmar. Inga personskador innebär att krockade bilar ska röjas undan så snabbt som möjligt för att trafiken som kunna släppas på. Det finns andra sätt att bärga krockade bilar än att dra en avspärrning rakt över en motorväg. Proffsigare räddningsledare och polis på plats hade agerat annorlunda.

Och – tyvärr – min syn på svensk aktiv trafiksäkerhetshjälp har fått sig en rejäl törn.

Läs mer

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!