080106-plogbil-vägverket

Vägverket ger svar om plogbilarna

Vägverket har reagerat på krönikan – Var är plogbilarna? – som undertecknad skrev i samband med snöovädret i lördags kväll. Trots Vägverkets svar håller jag fast vid det faktum att vinterväghållningen under de timmar vi var ute på E6/E22 i lördags var undermålig. Läs Vägverkets svar och krönikan i sin helhet här.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Här nedan följer svaret från Vägverket. Det är undertecknat av Annika Canaki som är avdelningschef för Trafikantservice, Vägverket Region Skåne.

Hej Mattias!

Jag har läst din krönika ”Var är plogbilarna?” i Teknikens Värld. Du skriver att det inte fanns några plogbilar ute på de stora Europavägarna under snöovädret lördagen den 6 januari och att Vägverket inte tycktes känna till att det var snö på väg.

Jag kan försäkra dig om att vi visste att det var underkylt regn och snö på väg. Därför gick vi tidigt ut med de 230 plog- och saltbilar som vi alltid har startklara i vår vinterberedskap. De gjorde under lördagsdygnet allt de kunde för att hålla våra 800 mil vägar i Skåne farbara och säkra.

Redan på fredagen tog vår Trafikinformationscentral kontakt med våra entreprenörer för att förbereda inför ovädret. Under fredagsnatten åkte de första bilarna ut för att grusa de mindre vägnätet. Tidigt på lördagsmorgonen var saltbilar ute och från lördag lunch hade vi samtliga bilar ute över hela Skåne. De körde oavbrutet på våra vägar fram till lördag kväll då saltet äntligen lyckades smälta bort den hårda isen.

Av din krönika förstår jag att du körde E22 från Malmö mot Kristianstad sent under lördagskvällen. I samband med att regnet övergick till snö under lördagskvällen började vi ploga vägarna. E22 tillhör det prioriterade vägnätet och ska vara hal- och isfri inom maximalt två timmar efter att det har slutat snöa. Vägen plogas, av olika entreprenörer, i etapper. Först kör de ena körbanan, vänder och kör tillbaka samma väg. Anledningen till att du inte såg någon plogbil under din resa norrut måste vara att du helt enkelt låg antingen bakom eller framför en bil som plogade på samma körbana som du var på.

Den is som blir på vägarna efter underkylt regn är mycket svår att få bort. Saltet hinner inte verka innan det regnar bort. Många bilister anser att vi ska sanda istället för att salta. Det är inte något alternativ eftersom sanden flyger av vägen och om den väl lägger sig så kapslas den in i isen och gör ingen nytta.

Nästa gång det är snöoväder är du välkommen att ringa till Vägverkets Trafikinformationscentral, 0771-24 24 24, då kan vi berätta hur vår snö- och halkbekämpning fungerar i realtid.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!