080106-plogbil-vägverket

Vägverket ger svar om plogbilarna

Vägverket har reagerat på krönikan – Var är plogbilarna? – som undertecknad skrev i samband med snöovädret i lördags kväll. Trots Vägverkets svar håller jag fast vid det faktum att vinterväghållningen under de timmar vi var ute på E6/E22 i lördags var undermålig. Läs Vägverkets svar och krönikan i sin helhet här.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Här nedan följer svaret från Vägverket. Det är undertecknat av Annika Canaki som är avdelningschef för Trafikantservice, Vägverket Region Skåne.

Hej Mattias!

Jag har läst din krönika ”Var är plogbilarna?” i Teknikens Värld. Du skriver att det inte fanns några plogbilar ute på de stora Europavägarna under snöovädret lördagen den 6 januari och att Vägverket inte tycktes känna till att det var snö på väg.

Jag kan försäkra dig om att vi visste att det var underkylt regn och snö på väg. Därför gick vi tidigt ut med de 230 plog- och saltbilar som vi alltid har startklara i vår vinterberedskap. De gjorde under lördagsdygnet allt de kunde för att hålla våra 800 mil vägar i Skåne farbara och säkra.

Redan på fredagen tog vår Trafikinformationscentral kontakt med våra entreprenörer för att förbereda inför ovädret. Under fredagsnatten åkte de första bilarna ut för att grusa de mindre vägnätet. Tidigt på lördagsmorgonen var saltbilar ute och från lördag lunch hade vi samtliga bilar ute över hela Skåne. De körde oavbrutet på våra vägar fram till lördag kväll då saltet äntligen lyckades smälta bort den hårda isen.

Av din krönika förstår jag att du körde E22 från Malmö mot Kristianstad sent under lördagskvällen. I samband med att regnet övergick till snö under lördagskvällen började vi ploga vägarna. E22 tillhör det prioriterade vägnätet och ska vara hal- och isfri inom maximalt två timmar efter att det har slutat snöa. Vägen plogas, av olika entreprenörer, i etapper. Först kör de ena körbanan, vänder och kör tillbaka samma väg. Anledningen till att du inte såg någon plogbil under din resa norrut måste vara att du helt enkelt låg antingen bakom eller framför en bil som plogade på samma körbana som du var på.

Den is som blir på vägarna efter underkylt regn är mycket svår att få bort. Saltet hinner inte verka innan det regnar bort. Många bilister anser att vi ska sanda istället för att salta. Det är inte något alternativ eftersom sanden flyger av vägen och om den väl lägger sig så kapslas den in i isen och gör ingen nytta.

Nästa gång det är snöoväder är du välkommen att ringa till Vägverkets Trafikinformationscentral, 0771-24 24 24, då kan vi berätta hur vår snö- och halkbekämpning fungerar i realtid.

Här nedan kan du läsa krönikan i sin helhet.

Var är plogbilarna?

Det råder halvt snökaos i södra Sverige i skrivande stund, något som SMHI har varnat för – både vi bilister och Vägverket känner alltså till det sedan tidigare. Ändå får vi med bil krypköra på europavägarna då inte en plogbil syns så långt ögat når.

Lördag kväll och precis hemkommen efter ett några timmars körning i och utanför tätort. Körde in till Malmö söderifrån på E6/E22 vid 18-tiden och blankisen låg tjock över vägbanan på grund av överkylt regn. Nästan alla bilister krypkörde – förståndigt. Efter ett par timmar i Malmö skulle vi ut på vägen igen. Blankisen hade ersatts av några centimeter snö och det snöade fortfarande ganska ymnigt. Till Lund via E22:an och sedan upp norrut ett par mil via samma europaväg för att sedan vända söderut igen. Något som slår mig och min bror när vi är ute och kör är att vi träffar på en hel del plogbilar… inne i Malmö och Lund! Det är alltså kommunerna som skickat ut dessa för att röja upp på stadens gator. Men hur många plogbilar ser vi ute på europa- och riksvägarna? Inga! Ändå har det snöat i några timmar och vägarna är täckta av snö. Så pass mycket att det spårar på vissa ställen där snösträngar bildats av alla hjulpar som ”plogat” sig fram.

Alla bilister vet sedan ett par dygn tillbaka att det skulle komma in ett snöoväder söderifrån under lördagskvällen. De få som ändå måste ge sig ut i trafiken verkar förberedda och kör oftast sakta. Men det finns någon som inte verkar känna till att snön var på väg – nämligen Vägverket! Man kan fråga sig vad det är för beredskap de brukar snacka om? Under tio till tolv mils körning ser vi inte en enda plogbil som banar väg för oss bilister och hjälper till med halkbekämpningen. Hur var det med Nollvisionen? Var inte tanken att man skulle minska antalet döda i trafiken? Förhoppningsvis dör inga fler på vägarna ikväll, men tyvärr är risken för det stor. Tidigare i dag dog tre personer i en halkolycka utanför Bollnäs. I Skåne inträffade 93 olyckor från lunchtid fram till klockan 20.30 på lördagskvällen. Av vilken orsak? Halkan och snön! Vilka kan motverka detta? Vägverket!

Körde till Wien en vinter för några år sedan. Väl på tyska autobahn började det snöa rejält. Snön hann inte lägga sig mer än som ett tunt pudertäcke på vägbanan förrän autobahn nästan kryllade av plog- och saltbilar. Så såg det ut några timmar framöver, blinkande orangegula plog- och saltbilar, men absolut ingen snö. Vad gör att tyskarnas motsvarighet till Vägverket är så mycket effektivare än vår svenska myndighet? Jag vet, i Tyskland använder de ett kraftigare salt, men ändå! Vet någon hur det står till med fartkameror i Tyskland förresten?

En annan detalj vi la märke till ute på vägarna ikväll är att vissa ger sig ut i snöovädret med sommardäck på bilen. Vid blixthalkan körde alla extremt sakta, till och med taxichaufförerna. Men en ung kille i en BMW M5 brände förbi alla i cirka 100 km/h samtidigt som han tittade på oss som om vi vore dumma som kör så sakta. Vad körde han på? 18-tummare med lågprofildäck, garanterat sommardäck. Lite senare i snömodden på E22:an blev vi snabbt omkörda av en stylad Mercedes E 500 med 19- eller 20-tummare med extrem lågprofil. Lite längre fram vid ett rödljus i stan såg vi det, vanliga sommardäck. Dessa galningar utsätter inte bara sig själva för en oerhörd fara, utan ännu värre är att de utsätter alla andra för livsfara!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!