Eminem Chrysler Detroit

Volvo-Zlatan tog Chryslers idé

När jag såg Volvos nya reklamfilm med Zlatan tyckte jag att jag hade sett den förut. Fast då som reklam för Chrysler.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

2011, när Chrysler höll på att resa sig från konkurs och elände, tyckte strategerna hos företaget att man behövde gjuta mod i staden och samtidigt putsa upp företagets image. Receptet blev Eminems beryktade ”Imported from Detroit”, en reklamsnutt på två minuter som premiärvisades den 6 februari under Super Bowl-matchen. Denna final i amerikansk fotboll är den mest sedda amerikanska tevesändningen, och en kväll då hela nationen sitter bänkad.

 Det jänkarna fick se under reklampausen var inte en reklamfilm för nya Chrysler 200. I stället var det en hyllning till hemmastaden och till alla bilbyggare i Detroit.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

PASSA PÅ! Just nu får du Expressen Premium på köpet!

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill
  • Just nu får du fri tillgång till Expressen Premium tom 31 augusti. Din prenumeration avslutas automatiskt (värde 79 kr/mån).

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet