Kvinnor är överlägsna på att köpa bil via nätet visar ny undersökning. Dessutom surfar kvinnor mer målmedvetet och praktiskt än män.

I en tid när bilköpet allt oftare sker framför skärmen än i den fysiska bilhallen ändras också beteendet hos köparen. Brittiska sajten buyacar.co.uk, som av en händelse sysslar med just webbhandel av bilar, har gjort en undersökning i ämnet som visar att det är 71 procent större sannolikhet att kvinnor gör sitt köp på webben än män.

Det hela är dock lite mer komplext än så. Undersökningen visar att den fysiska bilhallen besöks av lika många män som kvinnor men de sist nämnda står bara på 34 procent av köpen. På buyacar.co.uk utgör kvinnorna 28 procent av besöksantalet men står ändå för 40 procent av köpen.

LÄS MER: Bilarna som svenska kvinnor köper

Undersökningen visar också att kvinnor surfar mer målmedvetet och praktiskt när de kommer till bilar och är mer inriktade på att faktiskt köpa en bil.

– Detta är ytterligare ett bevis på att köp utan påtryckningar med ett ”Amazon-likt” upplägg och med hemleverans uppskattas av de som tycker att det är jobbigt att köpa bil på det traditionella viset, säger Austin Collins vd på buyacar.co.uk.

Försäljningen i de brittiska bilhallarna sjönk med 6,8 procent förra året samtidigt som webbförsäljningen gick framåt. Hittills i år har den fysiska försäljningen tappat tre procent medans siffrorna för buyacar.co.uk gått upp med tolv procent.

Visa kommentarer