Första intrycket #548

En förhoppningsfull inledande attityd förbyttes raskt i den största av besvikelser. Jag ville inte såga den här bilen, men blir så illa tvungen. Den är ett stort fiasko.

Basfakta

Pris
89 000 kronor.

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med enkel överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 82/75,6 mm, volym 1 596 cm3. Max effekt 81 hk (59,5 kW) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 120 Nm vid 2 700 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänk samt krängningshämmare. Bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstång, elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak.

Hjul
Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/60 R14.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 404, bredd 170, höjd 150, spårvidd fram/bak 143/141. Tjänstevikt 1 155, maxlast cirka 400, dragvikt 900. Tank 39 liter.

Fartresurser*
0-100 km/h 13 s, toppfart 165 km/h.

Förbrukning/miljö*
0,71 liter per mil, blandad körning. CO2 177 g/km.

*Enligt tillverkaren


Kalina? Njet!

Trots ett lockande lågt pris är den nya bilen från Ryssland inget att reflektera över. Säkerhetsutrustning finns inte och körbarheten är märklig. Kalla kriget må vara över, men Lada Kalina ger kalla kårar.

Bänkar mig i sätet och blickar ut över en ljusgrönaktig inredning med svarta detaljer. Den spröda hårdplasten verkar återanvänd minst en gång för mycket och luktar tveksamt.
Bilen heter Lada Kalina 1118. Ryskt nytillskott från fabriken i Togliatti. Motorn är en 1,6:a med två ventiler per cylinder. Gjutjärnsblock och alutopp. 82 hästkrafter vid 5 700 r/min och 120 Nm vid 2 700 r/min, femväxlad manuell låda. Motorn gör sitt jobb, men snabb är den inte. Varken vindbrus, motorbuller eller vägljud är speciellt störande i normal hastighet. Klart acceptabelt.
Vid acceleration väsnas det däremot ordentligt och gaspedalen är trög vilket gör Kalina onödigt svårkörd. Dessutom går den varm och måste köras med full värme och hög styrka på kupéfläkten – annars hotar motorn att koka. Växellådan är kärv som en muskelstärkare på gym. En ”finess” är att det plingar nästan ohörbart svagt från en summer när backen är ilagd och en annan är ett ovanligt starkt backljus. Styrningen har elservo och är rent märklig. När man svänger måste man ratta tillbaka. Styrningen nästan fastnar åt det håll man svängt. Även vid körning rakt fram är styrningen påtagligt lömsk. Som om den kärvar lite och jag får parera och korrigera hela tiden. Att köra över 120 km/h kräver tungan rätt i mun, och ibland verkar det också som om det är obalans i drivaxlarna då något börjar dundra undertill. Man kan med fog hävda att Kalina verkligen måste köras aktivt. Tolka det hur du vill.

Stolarna fram duger för kortare turer och inställningsmöjligheterna är basala. Framåt – bakåt samt ryggstödsvinkel. Ratten är justerbar i höjd. Baksätet är okay och har tre trepunktsbälten. Däremot finns inga nackskydd bak! Vid en påkörning bakifrån lär passagerarnas huvuden rulla ut som bowlingklot genom bakrutan.
Det som finns i säkerhetsväg är två krockkuddar fram. I övrigt, ingenting. Inte ens ABS-bromsar. Kalina kostar 89 000 kronor. Få lär köpa den.
Det verkar nästan som om ryssarna satt en ära i att tillverka så dåliga bilar som möjligt. Ett undantag dock: Lada Niva, den fyrhjulsdrivna kult-terrängbilen som ändå fyller en funktion. Men Kalina? Vad ska den vara bra för och för vem?
Att en nation som bevisligen lyckats med rymdfärder och andra högteknologiska bragder alltid haft en så usel bilfabrikation är ett av världens stora mysterier.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer