Lådbilar

Test av Fiat Doblò 1,6 ELX, Peugeot Partner 1,6i 16V och Mercedes Vaneo 1,6 Family

Fiat Doblò 1,6 ELX

Bussigast i klassen

Fiat har inte lyckats dölja ursprunget som paketbil speciellt bra. Udda körställning som kanske inte passar alla, trist och törstig motor, enormt känslig för sidovind. Inte mycket som talar för den här bilen.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cylindrig rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 86,4/67,4 mm, volym 1581 cm3. Max effekt 103 hk (76 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 44,1 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,3 rattvarv. Vändcirkel 10,5 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Krängningshämmare fram och bak. Fram skruvfjädring med fjäderben och undre triangellänkar, bak stel axel med bladfjädring.

Hjul och däck
Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/70 R14.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 416, bredd 171, höjd 180,
spårvidd fram/bak 149/150. Tjänstevikt 1395, maxlast 395. Släpvikt 1100. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
119 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
4 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
13,7 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
– meter
Förbrukning (blandad körning):
0,96 l/mil

Peugeot Partner 1,6i 16V

Den Partner man vill ha

Inte perfekt i allt men bäst i det här testet om man ser till priset och vad man får. Därtill billigast i drift. Smidig i stadstrafik och gör inte bort sig på motorväg heller även om det är högljutt i kupén.

Basfakta

Motor
Tvärställd rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1587 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 35,2 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Krängningshämmare fram och bak. Fram skruvfjädring och fjäderben med undre triangellänkar. Bak halvstel axel.

Hjul och däck
Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 R15.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 414, bredd 196, höjd 181, spårvidd fram/bak 142/144. Tjänstevikt 1390, maxlast 450. Släpvikt 1100. Tanken rymmer 55 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
86 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
<1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
11,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
– meter
Förbrukning (blandad körning):
0,81 l/mil


Mercedes-Benz Vaneo 1,6

Dyrast men inte bäst

Mercedes bygger bra bilar när de pysslar med det de ska, limousiner. Här är det inte mycket kvar av den höga klass man ska förvänta sig av stjärnbäraren. Trist motor och tveksam kvalitet passar inte märket.

Basfakta

Motor
Tvärställd fyrcylindrig rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 80/79,5 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5250 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 5-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 41,0 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,7 rattvarv. Vändcirkel 11,8 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak halvstel axel med längslänkar.

Hjul och däck
Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/60 R15.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 419, bredd 174, höjd 185, spårvidd fram/bak 152/148. Tjänstevikt 1300, maxlast 650. Släpvikt 1000. Tanken rymmer 54 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
76 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
<1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
15,6 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
– meter
Förbrukning (blandad körning):
0,83 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer