Nybilsregistreringarna fortsätter att minska i och med nya bonus/malus-skattesystemet. Men det finns biltyper som trotsar statistiken – de laddbara, det vill säga elbilar och laddhybrider.

Den 1 juli i år infördes ett nytt fordonsskattesystem kallat bonus/malus som kort innebär att högre skatt för många bilar och klimatbonus till ett fåtal (som ersatt den tidigare supermiljöbilspremien). Införandet fick registreringarna av nya personbilar i Sverige att tvärnita i juli år (till skillnad mot månaden innan införandet som ledde till nytt nybilsrekord). Jämfört med samma månad i fjol landade tappet på enorma 49,4 procent. Däremot ökade de laddbara bilarna under månaden – med hela 107 procent. Det ska tilläggas av det var från en låg nivå till lite mindre låg nivå (från 1 132 till 2 340).

Augusti månad var sett ur ett nybilsperspektiv inte lika drastisk som föregående månad. 2018 års augustimånad såg ett tapp om 17,5 procent jämfört med samma månad 2017.
Mot strömmen gick än en gång de laddbara bilarna, det vill säga elbilar och laddhybrider. Denna kategori bilar ökade nämligen med 32 procent och utgjorde därmed 9,7 procent av de totala nybilsregistreringarna, ungefär hälften i jämförelse med juli månad.

Bil Sweden tror att ökningen för de laddbara bilarna hade varit ännu högre i augusti om inte branschen hade dragits med så långa leveranstider för just elbilar och laddhybrider.

Volkswagen Passat GTE (laddhybrid)

Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen Passat GTE är ohotad etta…

Bland de laddbara bilarna är det framför allt laddhybriderna som dominerar, vilket inte är så konstigt med tanke på att de generellt har ett lägre inköpspris än elbilarna (bortsett från ett par etablerade elbilar som är billigare bland annat på grund av storleken).
I topp hittar vi än en gång Volkswagen Passat GTE som är ohotad etta, men bakifrån kommer Kia starkt tack vare laddhybridvarianterna av Niro och Optima.

Kia Niro Plug In Hybrid (laddhybrid)

Foto: Glenn Lindberg

… men Kia Niro Plug-In Hybrid har seglat upp och ligger nu och lurar i bakhasorna på den elektrifierade folkan.

Om ett år kanske ännu en Kia ligger högt upp i listan. En helelektrisk Kia i form av Niro EV, med lång räckvidd (48,5 WLTP-mil), har ju snart Sverigepremiär och med ett förmodat ”lågt” inköpspris finns en chans att skaka om i modelltoppen. Modellen har redan rönt stor uppmärksamhet i Norge med många förhandsbeställningar och i Sverige är det generellt positiva ordalag i kommentarsfält.

# Bilmodell Typ Antal
1 Volkswagen Passat GTE Laddhybrid 676
2 Kia Niro Plug-In Hybrid Laddhybrid 375
3 Kia Optima Plug-In Hybrid Laddhybrid 205
4 Renault Zoe Elbil 155
5 Nissan Leaf Elbil 121
6 Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid Laddhybrid 78
7 Tesla Model S Elbil 75
8 Volvo XC60 Twin Engine Laddhybrid 74
9 Volvo V60 Twin Engine Laddhybrid 67
10 Countryman Plug-In Hybrid Laddhybrid 60
11 Volkswagen e-Golf Elbil 53
12 BMW i3 Elbil 46
13 Porsche Panamera 4 E-Hybrid Laddhybrid 46
14 BMW 225xe Active Tourer Laddhybrid 40
15 Volvo S90/V90 Twin Engine Laddhybrid 40
16 Kia Soul EV Elbil 37
17 BMW 530e Laddhybrid 36
18 Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid Laddhybrid 34
19 Volkswagen Golf GTE Laddhybrid 31
20 Toyota Prius Plug-In Hybrid Laddhybrid 29
21 Hyundai Ioniq Electric Elbil 25
22 Tesla Model X Elbil 24
23 BMW i3 REX Laddhybrid 16
24 Volkswagen e-Up Elbil 14
25 BMW 330e Laddhybrid 13
26 Nissan E-NV200 Elbil 9
27 Audi A3 e-tron Laddhybrid 4
27 BMW i8 Laddhybrid 4
27 Mercedes E 350 e Laddhybrid 4
30 BMW 740e iPerformance Laddhybrid 1
31 Jaguar I-Pace Elbil 1
32 Audi Q7 e-tron Laddhybrid
33 Hyundai ix35 FCEV Bränslcecellsbil
33 Mercedes B-klass Electric Drive Elbil
33 Mercedes C 350 e Laddhybrid
33 Nevs 9-3 Elbil
33 Smart Fortwo Electric Drive Elbil
33 Toyota Mirai Bränslcecellsbil
33 Volvo XC90 Twin Engine Laddhybrid
Visa kommentarer
NUVARANDE Laddbara bilar går mot strömmen
NÄSTA Johan Kristoffersson i en klass för sig på Rudskogen