En bil av fyra av alla som såldes nya under februari går att ladda och köra på el. Det är en dubbelt så stor andel som under samma månad förra året. Det betyder att koldioxidutsläppen från personbilstrafiken fortsätter att minska.

Två procent. Så mycket minskade utsläppen från nya bilar – enligt tillverkarnas utsläppssiffror – 2019 jämfört med 2018. Men kanske är det 2020 som den stora minskningen kommer att ske.

Andelen laddbara bilar som kan laddas och köras på el steg kraftigt i nybilsförsäljningen för februari månad i år jämfört med förra året. Men totalt sett minskade försäljningen av nya bilar under den senaste månaden.

– De totala nyregistreringarna av både personbilar och lätta lastbilar minskade som väntat i februari, som en följdeffekt av de mycket höga registreringarna i december inför fordonsskattehöjningen vid årsskiftet, skriver Mattias Bergman, vd på BIL Sweden, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Volkswagen Touareg blir laddhybrid

– Nyregistreringarna av personbilar minskade med 6,3 procent och lätta lastbilar minskade med 38 procent. Det är en mindre nedgång än i januari. Nedgången i registreringarna på den svenska marknaden var väntad och kan inte kopplas till coronaviruset, fortsätter Mattias Bergman.

Den tydliga trenden är att fler köper laddbar bil och framför allt är det bland tjänstebilarna som de laddbara bilarna går bra.

– Registreringarna av laddbara bilar, dvs rena elbilar och laddhybrider, ökade med 95 procent i februari. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 25,1 procent i februari och hittills i år är andelen 27,7 procent, vilket kan jämföras med 12,4 procent januari-februari förra året.

LÄS MER: I Sundsvall släpper bilarna ut mest koldioxid

Bilbranschen tror att andelen laddbara bilar slutar på cirka 30 procent för hela 2020. Fler och fler suvar går nu att köpa med hybriddrivlina vilket ökat försäljningen. Var tredje laddbar bil var en suv i försäljningen för februari. Andelen av den totala försäljningen ligger på 35 procent för suvarna.
BilSweden vill se fortsatt stöd till hemmaladdning för att trenden med fler laddbara bilar ska fortsätta.

– För att elektrifieringen av fordonsflottan ska fortsätta vara framgångsrik måste utbyggnaden av laddinfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning påskyndas, skriver Mattias Bergman.

– Dessutom är det viktigt att stimulanser som finns vid köp av laddbara bilar inte försämras, vilket då riskerar att bromsa omställningen. Det bör vidare införas styrmedel som premierar även användningen av de renaste fordonen, t.ex. befrielse från trängselskatt, lägre parkeringskostnader och att laddhybrider tillåts köra i den strängaste miljözonen om de införs.

LÄS MER: Provkörning av Polestar 2

Andelen rena bensin- och dieselbilar fortsätter att minska. I februari var 37,9 procent av nybilsförsäljningen bensinbilar och bara 26,5 procent var dieselbilar.
Elektrifieringen finns även bland de lätta lastbilarna.

– Eldrivna lätta lastbilar ökar sin andel av det totala antalet nyregistrerade lätta lastbilar. I februari i år var andelen eldrivna lätta lastbilar 5,7 procent jämfört med 3,7 procent i februari förra året. Totalmarknaden för lätta lastbilar sjönk med 38 procent i februari, vilket är en effekt av de mycket höga registreringarna i december inför fordonsskattehöjningen 1 januari, säger Mattias Bergman.

Volvo Cars har meddelat sina handlare att målsättningen att hålla en marknadsandel på 20 procent ska ersättas med formuleringen att man ska vara marknadsledande i Sverige. Hittills i år håller Volvo Cars en marknadsandel på 19,35 procent före Volkswagen på 15,65 procent och uppstickaren Kia på 10,78 procent. Hittills i år är Volvo V60 den mest sålda bilen före Volkswagen Passat och Kia Niro.

10 mest sålda bilarna hittills i år

Volvo V60 T8 Twin Engine 2020 laddhybrid

Foto: Glenn Lindberg

1. Volvo S/V60: 2763
2. Volkswagen Passat: 1813
3. Kia Niro: 1680
4. Volvo XC40: 1522
5. Volvo S/V90: 1477
6. Volvo XC60: 1303
7. VW Tiguan: 996
8. VW Golf: 991
9. Kia Optima: 962
10. Mitsubishi Outlander: 779


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer