Laddhybrid lönar sig – stor jämförelse med motsvarande bensinbilar

Förr var frågan ”bensin eller diesel?”. I dag ställer vi frågan när det lönar sig att köpa den laddbara versionen. Svaret överraskar. Kan du ladda, så gör det – det lönar sig alltid!

Hittills har pris och räckvidd hindrat större genomslag för eldrivna bilar. Men miljöbonus och malus-skatt ger laddhybridbilarna den skjuts som behövs för att räkna hem laddkalkylen.
När en liter bensin eller diesel kostar över 16 kronor är det inte svårt att förstå att eldrift lönar sig. Elkostnaden stannar på 2,50 kronor per mil. Det betyder att du sparar tio kronor för varje mil du kör med eldrift i stället för på bensin.

Topplista laddbara bilar

(Registreringar första halvåret 2019)
1. Outlander 2 647
2. Niro 1 918
3. Optima 1 638
4. XC60 951
5. Ioniq 422
6. 5-serie 408
7. 2-serie 254
8. V90 135
9. Prius 119
10. Passat 79

Vi har tittat på de populäraste laddhybriderna som säljs i dag. Alla kan motiveras på ekonomiska grunder när vi jämför dem med de fossildrivna alternativen i modellprogrammet. Det som fordras är att du har möjlighet att ladda bilen i hemmet och att du har en normal körprofil.
Ta den mest sålda laddhybriden som exempel, Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid för 399 900 kronor. Ett till synes högt merpris eftersom den vanliga, bensindrivna versionen kostar 299 900 kronor. Men när vi har dragit av 27 000 kronor i miljöbonus och lagt till 22 000 kronor i malus-skatt på bensinversionen är skillnaden ”bara” 52 299 kronor. Eftersom eldriften för Outlander Plug-In Hybrid ger en kostnadsfördel på 9,63 kronor per mil har du tjänat in merpriset efter 5 430 mil på el. Hur lång tid det tar beror på din körprofil.

Tänk på det här!

Vi har jämfört varje laddhybrid med sin motsvarighet med konventionell drivlina. Kortast brytpunkt betyder därför inte att bilen i sig är ett bra köp, bara att den relativt modellsyskonen är ekonomisk. För att kunna konkurrera bra vid en större jämförelse krävs två kärnegenskaper – bra pris och lång räckvidd. Är inte räckvidden lång är det svårt att spara pengar på eldrift. De flesta laddhybridägare gör bara en laddning per dygn och det gäller att komma så långt som möjligt på den laddningen. Kör du i huvudsak långa sträckor utan möjlighet till täta laddningar är laddhybriden förmodligen fel val. På långresan är dieselbilen oslagbar, helst utan dödvikt i form av 150 kg batteri.

Om du laddar varje natt och kör slut på räckvidden 5,4 mil varje dag tar det två år och nio månader. Eller 1 005 dagar för att utrycka det mer exakt. Varje dag sparar du en femtiolapp. Kör du bara 2,7 mil per dag tar det dubbelt så lång tid. Och börjar du köra på den traditionella bensinmotorn tar det så klart ännu längre tid.
Oavsett hur många mil du kör kommer laddhybriden att vara det ekonomiskt fördelaktiga alternativet. Även om du själv inte hinner köra in merpriset så kommer andrahandsvärdet att tala för laddhybriden. Begagnatköparen kommer att ha en stor betalningsvilja för möjligheten att köra billiga elmil och slippa den höga fordonsskatt som drabbar fossildrivna bilar även efter de första tre malus-åren.

En Outlander med konventionell bensinmotor kostar enligt dagens regler 1 320 kronor mer i skatt per år efter fyra år och framåt. Skillnaden kommer dessutom att öka när bilarna efter nästa år ska skattas efter CO2-utsläppen i den stränga WLTP-körcykeln. Då kommer både malusskatten och fordonsskatten att höjas.

Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 2019

Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid Mitsubishi Outlander 2,0 4WD CVT
Pris (kr) 399 900 299 900 (ord 339 900)
Bonus (kr) 26 680
Nettopris (kr) 373 220 299 900
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 7 367
Skatt år 4- (kr) 360 1 680
Pris inkl bonus/malus (kr) 374 300 322 001
Merkostnad laddhybrid (kr) +52 299
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,87
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,50 14,06
Fördel eldrift (kr/mil) 11,56
Break-even vid körning på endast el (mil) 4 524
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 3,0
Kommentar Outlander Plug-In Hybrid känns som ett givet val, trots att bensindrivna Outlander är prissänkt till låga 299 900 kronor. Då har vi heller inte tagit hänsyn till att hybridversionen är tystare och starkare.

Kia Niro Plug-In Hybrid 2019

Kia Niro Plug-In Hybrid Kia Niro 1,6 DCT Hybrid Advance
Pris (kr) 304 900 (ord 320 700) 220 900 (ord 235 900)
Bonus (kr) 35 843
Nettopris (kr) 269 057 220 900
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 360
Skatt år 4- (kr) 360 360
Pris inkl bonus/malus (kr) 270 137 221 980
Merkostnad laddhybrid (kr) +48 157
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,48
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,00 7,76
Fördel eldrift (kr/mil) 5,76
Break-even vid körning på endast el (mil) 8 361
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 5,6
Kommentar Niro Plug-In Hybrid är en vinnare i våra tester och den mest prisvärda laddhybriden på marknaden. Den tar några år att ”tjäna in”, men det beror mest på att hybridversionen både är snål och lågskattad, och mycket billig.

Kia Optima SW Plug-In Hybrid 2019

Kia Optima SW Plug-In Hybrid Kia Optima SW Advance 2,0 Automat
Pris (kr) 415 700 239 900 (ord 299 900)
Bonus (kr) 32 511
Nettopris (kr) 383 189 239 900
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 7 688
Skatt år 4- (kr) 360 1 746
Pris inkl bonus/malus (kr) 384 269 262 964
Merkostnad laddhybrid (kr) +121 305
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,82
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,20 13,25
Fördel eldrift (kr/mil) 11,05
Break-even vid körning på endast el (mil) 10 977
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 7,3
Kommentar Kia Optima är den modell som det tar näst längst tid att tjäna in merpriset på. Orsaken är att den bensindrivna Optima reas ut för 239 900 kronor. Men den är också svagare och sämre utrustad.

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD 2019

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD
Volvo XC60 T5 AWD
Pris (kr) 569 900 416 900
Bonus (kr) 20 849
Nettopris (kr) 549 051 416 900
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 7 153
Skatt år 4- (kr) 360 1 636
Pris inkl bonus/malus (kr) 550 131 439 995
Merkostnad laddhybrid (kr) +110 136
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,88
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,50 14,22
Fördel eldrift (kr/mil) 11,72
Break-even vid körning på endast el (mil) 9 397
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 6,3
Kommentar Kommentar: Efter drygt sex år har laddhybridversionen betalat sig. Laddhybridversionen har stark drivlina och förhjulsdrift vilket driver upp priset rejält.

Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid 2019

Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid Hyundai Ioniq Hybrid
Pris (kr) 304 900 259 900
Bonus (kr) 38 342
Nettopris (kr) 266 558 259 900
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 360
Skatt år 4- (kr) 360 360
Pris inkl bonus/malus (kr) 267 638 260 980
Merkostnad laddhybrid (kr) +6 658
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,45
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,00 7,27
Fördel eldrift (kr/mil) 5,27
Break-even vid körning på endast el (mil) 1 263
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 0,8
Kommentar Det mest givna laddhybridvalet. Bara en elallergiker väljer vanliga hybridversionen i Ioniq-familjen när prisskillnaden till laddhybriden är 6 658 kronor.

BMW 530e iPerformance 2019

BMW 530e iPerformance BMW 530i
Pris (kr) 535 300 465 800
Bonus (kr) 25 847
Nettopris (kr) 509 453 465 800
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 3 640
Skatt år 4- (kr) 360 888
Pris inkl bonus/malus (kr) 510 533 476 720
Merkostnad laddhybrid (kr) +33 813
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,80
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,20 12,94
Fördel eldrift (kr/mil) 10,74
Break-even vid körning på endast el (mil) 3 148
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 2,1
Kommentar Laddhybridversion av 5-serie går att tjäna in på drygt 3 000 elektriska mil. Betänk också att räckvidden har förlängts med kraftigare batteri. Observera att kalkylen rör sedanmodellen men att bilen visar en kombi.

BMW 225xe iPerformance Active Tourer 2019

BMW 225xe iPerformance Active Tourer BMW 218i Active Tourer
Pris (kr) 419 500 274 600
Bonus (kr) 23 348
Nettopris (kr) 396 152 274 600
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 2 328
Skatt år 4- (kr) 360 536
Pris inkl bonus/malus (kr) 397 232 281 584
Merkostnad laddhybrid (kr) +115 648
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,71
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,00 11,48
Fördel eldrift (kr/mil) 9,48
Break-even vid körning på endast el (mil) 12 199
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 8,1
Kommentar Kommentar: Jämfört med 218i Active Tourer med automatlåda är merpriset stort. Det tar lång tid att tjäna in laddhybriden, längst tid av alla bilar i denna jämförelse.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE 2020

Volkswagen Passat Sportscombi GTE Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TSI 190 DSG GT
Pris (kr) 458 500 348 700
Bonus (kr) 33 344
Nettopris (kr) 425 156 348 700
Malusskatt år 1-3 (kr) 360 8 009
Skatt år 4- (kr) 360 1 812
Pris inkl bonus/malus (kr) 426 236 372 727
Merkostnad laddhybrid (kr) +53 509
Förbrukning WLTP (l/mil) 0,78
Bränslekostnad* (kr/mil) 2,20 12,61
Fördel eldrift (kr/mil) 10,41
Break-even vid körning på endast el (mil) 5 140
Break-even vid 1 500 mil/år (år) 3,4
Kommentar Uppdaterade Passat GTE har ännu inte lanserats men vi har pris och utsläppsvärden enligt WLTP som ger bonusbeloppet efter årsskiftet. Jämförelsen gäller från och med årsskiftet till skillnad från övriga uträkningnar som gäller förutsättningarna i höst. GTE går plus redan efter 5 140 körda elmil. Kan du ladda, köp laddhybriden!

* Eftersom alla tillverkare inte publicerar förbrukningssiffror på enbart eldrift har vi här delat in ­laddhybriderna i tre klasser beroende på storleksklass. 2,00 kr/mil, 2,20 kr/mil samt 2,50 kr/mil.

Visa kommentarer