Laddhybrider från Skoda och Volkswagen underkända i älgtestet!

I vårt stora test av tolv laddhybrider sticker Skoda Superb Combi iV och Volkswagen Passat Sportscombi GTE ut – på ett negativt sätt. De båda syskonmodellerna klarar inte älgtestet med godkänt resultat. Bilarna uppför sig på samma farliga sätt.

Vi har sett tendenserna i tidigare test, men nu kan vi inte få det mer svart på vitt än så här: Volkswagen-gruppen har inte ordning på sina antisladdsystem.
I det här testet kör vi Volkswagen Passat Sportcombi GTE och Skoda Superb Combi iV i exakt samma förhållanden, på samma asfalt, med samma förare och de beter sig exakt likadant. Passat och Superb sladdar brett och kräver en rejäl förarinsats för att ta sig genom konbanan med 70 km/h som högsta ingångshastighet. Från antisladdsystemen märks endast små och verkningslösa ingrepp. Ingen av bilarnas antisladdsystem arbetar tillräckligt aktivt för att häva sladden.

MISSA INTE: Gör vårt quiz och få Teknikens Värld Premium gratis

Laddhybridtest våren 2020

Foto: Patrik Lindgren

Det är i vårt senaste test, där tolv laddhybrider går mot varandra, som vi noterar Skodans och Volkswagens usla resultat i älgtestet. Hela testet kan du läsa här.

70 km/h har tidigare varit vår gräns för vad som kan anses vara ett godkänt resultat, men åren har gått och många andra tillverkare har höjt nivån. Därför justerade vi gränsen för godkänt från 70 till 72 km/h tidigare i år. Med andra ord är både Skoda Superb Combi iV och Volkswagen Passat Sportscombi GTE underkända.

LÄS MER: Hela laddhybrid-testet hittar du här

Skoda Superb Combi iV i älgtest våren 2020

Foto: Peter Klemensberger

Bekymmersamt beteende hos Skoda Superb Combi iV. Sladdar brett utan några som helst ESP-ingrepp. Missa inte filmen nedan.

Några dagar efter det här testet så kör vi för säkerhets skull om Skoda Superb, på ett annat testområde. Med en annan testförare. Bara för att vara helt säkra. Och mycket riktigt upprepar sig beteendet, i detalj dessutom. Bakvagnen kastar ut rejält, vilket är det stora problemet. Att åka sidledes in i en olycka är bland det värsta du kan råka ut för. Krockzonerna i bilen sitter fram och bak – snudd på ingenting längs sidorna. Just därför vill du, om du råkar ut för en olycka, att du antingen kör rakt in i den eller backar in i den. Aldrig, aldrig vill du möta ett krockvåld med bilens sida först.

TEST: 12 laddhybrider våren 2020

Volkswagen Passat Sportscombi GTE i älgtest våren 2020

Foto: Peter Klemensberger

Volkswagen Passat Sportscombi GTE sladdar lika vilt som Superb. Krävs en rejäl förarinsats för att klara 70 km/h. Missa inte filmen nedan.

Volkswagen-gruppen har uppvisat liknande beteende tidigare och det är oroväckande. Steget från Superb och Passat upp till de bäst presterande bilarna från Hyundai, Kia, Mercedes och Peugeot är enormt. Dessa fyra bilar klarar 78 km/h genom älgtestet, genom extremt välbalanserade chassiegenskaper och väl använda greppresurser. Så bygger man säkerhet som fungerar i verkligheten. Inga sladdtendenser, inga konstigheter. Bara säkerhet med de åkande i fokus. Skoda och Volkswagen däremot, de fokuserar helt fel i det här fallet.

I filmen nedan ser du hur det ser ut när Skoda Superb Combi iV försöker ta sig genom konbanan i Teknikens Världs älgtest.

Och i följande film ser du hur det ser ut när Volkswagen Passat Sportscombi GTE försöker göra detsamma.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer