Efterträdaren till dagens Lamborghini Aventador kommer att behålla V12-motorn, men den kommer inte att arbeta helt på egen hand.

Lamborghinis flaggskepp Aventador börjar närma sig pension då den är sju år gammal. 2020 sägs det att avlösaren ska komma och det låter relevant i och med att Aventadors företrädare Murciélago höll igång i just nio år.
På den pågående bilsalongen i Detroit tog sig Motor Authority ett snack med Lamborghinis forsknings- och utvecklingschef Maurizio Reggiani om bland annat livet efter Aventador. Han avslöjade då att efterträdaren kommer att elektrifieras på något sätt, men att de måste se till att fortsätta hålla nere bilens vikt (dagens Aventador S har en tjänstevikt på cirka 1 700 kilo).

– Vi måste på alla sätt kunna garantera supersportbils-DNA, säger han.

På frågan om V12:ans framtid var Reggiani väldigt tydlig med sitt svar.

– Ja. Angående V12:an. Jag säger ja, ja, ja, ja.

Med andra ord lär vi få se en Avantador-efterträdare med V12-motor och något annat som elektrifierar drivlinan. Om det blir en kraftfull elmotor eller något mildare återstår att se. Flera av Aventadors konkurrenter i dag är redan elektrifierade, vissa väldigt milt, andra desto mer. Exempel på dessa är Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder.

Lamborghini har redan bekräftat att de ska släppa en elektrifierad modell inom kort, nämligen nya suven Urus i laddhybridutförande.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer