Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster officiell

Många har gått och väntat, men nu är den här – Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster. En utan tak-upplevelse med 700 hästar som gör 0-100 km/h på 3,0 sekunder och toppar 350 km/h.

Långköraren Murciélago avlöstes sommaren 2011 av Aventador LP 700-4 – en bil som är hårigare än vad föregångaren någonsin lyckades vara. När vi ändå är inne på hår kommer vi osökt in på rufs i kalufsen, något man får mycket av i en cabriolet. I dag presenterar Lamborghini den taklösa versionen av sitt flaggskepp – Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster.

Som vanligt handlar det V12-motorn på 6,5 liter med cylinderavstängning och start/stopp-teknik. Den ger även i Roadster-versionen 700 hästkrafter och 690 newtonmeter. Växellådan består av Lamborghinis ISR-låda med sju steg (inte en dubbelkopplingslåda) som i snabbaste läget skiftar växel på 50 millisekunder. Kraften från motorn går via lådan ned till alla fyra hjulen med hjälp av fyrhjulsdrivning från svenska Haldex. 0-100 km/h avverkas på 3,0 sekunder, alltså bara en tiondel långsammare än coupén. Toppfarten är 350 km/h, samma siffra som för coupéversionen.
Att den är långsammare än coupén är förståeligt. En öppen version är oftast lite tyngre än sitt takförsedda syskon. Men hur mycket extra Aventador Roadster väger berättar inte Lamborghini. Speciellt många extrakilon handlar det sannolikt inte om. 1 575 kilo är coupéns torrvikt.

Största nyheten är så klart taket. Aventador Roadster har ett tvådelat kolfibertak som totalt väger mindre än tolv kilo. Detta lyfter man av manuellt och de två delarna kan transporteras i bagageutrymmet fram. Då det rör sig om en öppen bil har karosstrukturen förstärkts vilket inte minst syns på huven som täcker V12-motorn bakom sittbrunnen. I stället för en större transparent yta som blottar maskinen har man förstärkt med en extra kolonn som delar rutan i två mindre delar. Fortfarande syns motorn till stora delar.
Andra noterbara skillnader mellan roadstern och coupén är att förstnämnda har blanksvartlackerad vindruteram. Även B-stolparna har samma glansiga finish. Kolfibertaket däremellan är däremot mattsvart.
Mellan pucklarna som B-stolparna bildar sitter en liten vindavvisare som hindrar luften från att bli allt för turbulent i sittbrunnen. Här sitter också en liten bakruta som på elektrisk väg kan justeras av de åkande. Den är till för att dels ändra bilens aerodynamiska egenskaper, men också för att kunna justera hur mycket motorljud öronen ska få njuta av.
Utöver lackkulörerna som finns tillgängliga till coupéversionen av Aventador lanserar man till roadstern en ljusblåmetallic färg kallad Azzuro Thetis. Den är en liten hyllning till Miura Roadster från 1968.
Interiört introduceras en ny färg på läderklädseln för att bättre matcha utsidan.
Även fälgarna är nya för roadsterversionen. Dessa heter Dione och mäter 20 tum fram och 21 tum bak. Det är en tum större än vad som är standard på vanliga Aventador. Bakdäcken från Pirelli är 355 millimeter breda med 25-profil. Fram sitter 255/30-sulor.
Bakom hjulen sitter ventilerade skivor, både fram och bak. 400 millimeter högra fram, 380 millimeter bak. Sex kolvar i oken fram, fyra bak.

Värt att nämna är chassifjädringen som kommer från svenska Öhlins. Setrab, som levererar oljekylaren, får inte heller glömmas bort. Tre svenska företag (tillsammans med ovan nämnda Haldex) gör en av världens supersportbilar till en av de bästa.

Börjar du rota i plånboken nu? 300 000 euro plus moms och avgifter vill Lamborghini ha för Aventador LP 700-4 Roadster. I svenska pengar blir det knappt 2,6 miljoner kronor plus moms.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer