Den italienska supersportbilsfirman, som numera även bygger suvar, har tagit fram kapen och gjort Aventador SVJ taklös.

En av alla supersportbilar som du kan beskåda om du åker ned till bilsalongen i Genève är Lamborghini Aventador SVJ Roadster, det vill säga värstingversionen av Aventador S (hette tidigare bara Aventador) i taklöst utförande.
Aventador SVJ med tak presenterades i augusti förra året och vi provkörde modellen, som är/var (beroende på hur man ser på det) snabbaste serieproduktionsbilen runt Nürburgring, på Circuito do Estoril i Portugal innan året var över. Film från provkörningen ser du längre ned.

Lamborghini Aventador SVJ Roadster

Men nu är det alltså Aventador SVJ Roadster, där de tre bokstäverna står för Superveloce Jota, som gäller. Modellversionen för framför allt dem som bor i exempelvis Florida, Kalifornien eller Skåne.
Under ”bakluckan” finner vi samma 6,5 liter stora V12-motor som finns i SVJ med tak (och Aventador S också, för den delen) som slänger ur sig 770 hästkrafter och 720 newtonmeter.

LÄS OCKSÅ: Vi kör Aventador SVJ

Lamborghini Aventador SVJ Roadster

0-100 km/h går på 2,9 sekunder och 0-200 km/h på 8,8 sekunder. Det är 0,1 respektive 0,2 sekunder långsammare än för samma bil med fast tak. Toppfarten ligger bortom 350 km/h och 100-0 km/h går på 31 meter.

Roadster-varianten väger 50 kilo mer än coupén. Det avtagbara taket i kolfiber står för ungefär 12 kilo. Det är tvådelat så varje bit väger alltså sex kilo och kan utan att stor muskelmassa krävs stuvas ned under huven fram.

Lamborghini Aventador SVJ Roadster

800 exemplar ska det byggas av Aventador SVJ Roadster som har ett europeiskt ingångspris på 387 007 euro vilket motsvarar 4,1 miljoner kronor. Priset är exklusive moms. Därmed är den ungefär 600 000 kronor dyrare än Aventador SVJ med tak.

Fordonsskatten då? I Sverige ligger den på ungefär 38 000 kronor om året.

Visa kommentarer