Sydkoreanska Hyundai Motor Group, med märkena Hyundai och Kia, får en ny designchef i belgaren Luc Donckerwolke. Han har tidigare ritat bilar för bland annat Audi, Bentley och Lamborghini.

2006 kom Peter Schreyer in som en frisk fläkt hos Kia och stöpte om märkets formgivning totalt. Bland det första han skapade var den så kallade ”tigernosen”, det vill säga så som Kia-bilarnas grillar ser ut i dag. Han ligger bakom det mesta i bilväg från Kia de senaste tio åren, samt även några från Hyundai och Genesis.
I slutet av 2012 belönades Schreyer, som innan den sydkoreanska eran arbetade för Volkswagen-gruppen där hans mest kända alster är första generationen Audi TT men även Golf generation fyra, med att utses till en av Kia Motors tre presidenter. Dock med fortsatt ansvar för framför allt Kias modellers utseende, men även syskonmärkenas.

Luc Donckerwolke

Luc Donckerwolke.

Nu har Peter Shreyer fått en ny, konsultbaserad designansvarsroll inom koncernen och som hans ersättare kliver Luc Donckerwolke.
Donckerwolke har varit inom Hyundai-koncernen sedan november 2015 då han blev ansvarig för Genesis former, dock under Peter Schreyers ledarskap. Nu utökas alltså det ansvaret till att gälla koncernens samtliga tre bilmärken.

Skoda Octavia 1996

Luc Donckerwolke är skyldig till första generationen Skoda Octavia…

Imponerande bakgrund
53-årige Peru-födda belgaren Luc Donckerwolke har, precis som Peter Schreyer, ett CV som i bilbranschen imponerar. 1990 började han sin designkarriär inom Peugeot, för att två år senare lämna för Audi. Mellan 1994 och 1996 arbetade han för Skoda i Tjeckien. Där formgav han två succéer i form av första generationens Octavia och första generationens Fabia.
Sedan återvände han till Audi och skapade bland annat andra generationens A4 Avant (det vill säga kombin, sedanversionen hade Peter Schreyer ritat) och den i dag smått kultförklarade modellen A2. Under denna period ansvarade han även för Le Mans-tävlingsbilen R8 (ej att förväxla med gatbilen med samma modellbeteckning).

Audi A2 2004

… kultförklarade Audi A2…

1998 klev han vidare inom Volkswagen-koncernen och hamnade hos Lamborghini. Hans första uppdrag där blev att sätta formerna till VT 6,0-varianten av Diablo. Det blev så bra att han fick förtroendet att rita Diablos ersättare Murciélago. 2002 skapade han Lamborghinis bäst säljande modell någonsin – Gallardo. Grunden till formerna hämtades dock från 1995 års konceptbil Lamborghini Calà som ritades av Italdesign och som inte var riktigt lika fager som Gallardos slutgiltiga former.

Lamborghini Murciélago 2001

… samt Lamborghini Murciélago och Gallardo (bilden överst i denna artikel).

Under sin sista tid hos Lamborghini fick han även vara med och skapa Miura Concept tillsammans med Walter de Silva. Just de Silva, som gick till Audi, gick Donckerwolke in som ersättare för i september 2015, då som designchef hos Seat. Där skapade han bland annat ett par konceptbilar och, inte minst, förra generationens Ibiza.
Efter sju år hos Seat gick han över till Bentley, ännu en biltillverkare inom Volkswagen-koncernen, och skapade andra generationens Flying Spur samt den av många uppskattade konceptbilen EXP 10 Speed 6 och så klart var han starkt delaktigt i skapandet av suven Bentayga.

Genesis Essentia Concept

I våras visade Genesis upp läckra konceptbilen Essentia, skapad av just Luc Donckerwolke. Bilen ska förresten förverkligas.

Sommaren 2015 lämnade Luc Donckerwolke Volkswagen-koncernen helt och hållet och bara några månader senare blev han alltså designansvarig för Hyundai Motor Groups lyxbilsmärke Genesis.

Visa kommentarer
NUVARANDE Lamborghini-designer tar över hos Hyundai och Kia
NÄSTA Volkswagen öppnar för att dela elbilsteknik med Ford