Lamborghini Sián officiell – mildhybrid med massor av kraft

Så har då Lamborghini presenterar märkets första elektrifierade bil för serieproduktion. Här är Lamborghini Sián med 819 hästkrafter, mer än i någon annan tidigare Lamborghini.

Italienska supersportbilstillverkaren Lamborghini måste också rätta in sig i ledet, det vill säga bygga bilar som förbrukar och släpper ut mindre. Därför presenterar de nu modellen Sián som ska byggas i 63 exemplar (därav siffran på wingletsen längst bak). Lamborghini presenterar dock inga förbruknings- och utsläppssiffror, vilket stärker våra misstankar om att det är mer teknikuppvisning än ”rädda världen”.

Bakom föraren får, på sedvanligt Lambo-vis, inga passagerare plats eftersom där är kraftkällan placerad. I detta fall handlar det om Lamborghinis populära 6,5-liters V12:a, plockad från värstingen Aventador SVJ. Men SVJ:s 770 hästkrafter är passerade, italienarna har nämligen skruvat upp effekten till 785 hästkrafter.

Lamborghini Sián

Inte lika futuristisk som Lamborghini Terzo Millennio, men visst skiljer den sig från vanliga modellprogrammet.

V12:an ackompanjeras av ett 48-volts mildhybridsystem som innehåller en elmotor på 34 hästkrafter. Mildhybridsystemets vikt är till siffran densamma, det vill säga 34 kilo. Med elmotorn, som är placerad i växellådan, levererar Lamborghini Sián totalt 819 hästkrafter. Därmed är modellen starkare än någon annan tidigare Lamborghini. Även utan elmotor är V12:an starkare än någon annan motor från Sant’Agata Bolognese (Lamborghinis hemstad).

Lamborghini Sián

Bilen med de klart iögonfallande linjerna kan beskådas på bilsalongen i Frankfurt med start nästa vecka.

Energin som elmotorn drar nytta av lagras inte i ett litiumjonbatteri, i stället använder Lamborghini sig av så kallade superkondensatorer. De säger att det är första gången någonsin denna typ av teknik används i dessa sammanhang. Tekniken kommer från Aventador men har förbättrats till att kunna lagra tio gånger mer energi. Lamborghini menar dessutom att superkondensatorerna är tre gånger mer kraftfulla än batterier av samma vikt. Med andra ord är superkondensatorernas vikt tre gånger lägre än om italienarna hade valt ett litiumjonbatteri med samma kapacitet.

Lamborghini Sián

Varje gång bilen bromsas fylls energilagringssystemet till fullo, redo att leverera extra kraft vid nästa acceleration. Elmotorn slutar att assistera vid hastigheter över 130 km/h.

Lamborghini Sián är snabb. Vad sägs om 0-100 km/h på under 2,8 sekunder och 70-120 km/h 1,2 sekunder snabbare än tiden Aventador SVJ klarar fartökningen på. För den som är intresserad – 30-60 km/h går 0,2 sekunder snabbare än för Aventador SVJ.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer