Bekant form men ny teknik hos Land Rovers utmanare i den ”kompakta” suvklassen.

Land Rover Discovery Sport lanserades 2014 (läs vår provkörning här) och nu är det dags för en uppdatering. Inte konstigt alls, konkurrensen i den kompakta suv-klassen är stenhård.

Utvändigt märks nya strålkastare med ny signatur, ny grill, nya bakljus och med det nya stötfångare både fram och bak. Mer har det hänt under skalet där bilen nu får tillgång till plattformen Premium Transverse Architecture som lanserades med nya Range Rover Evoque, en bil som vi har provkört på svensk mark tidigare i år.

Land Rover Discovery Sport 2020

Foto: Jaguar Land Rover

Plattformen är en uppdatering av den gamla vid namn D8 och därför behåller modellen sina mått. Med plattformen kommer nya moderna drivlinor av mildhybridtyp även om instegaren med framhjulsdrift och en dieselmotor på 150 hästkrafter saknar elektrifiering.

Övriga versioner är samma motor med 150, 180 alternativt 240 hästkrafter som mildhybrid (MHEV) och fyrhjulsdrift. Bensinalternativen är även de mildhybrider med effektuttag på 200 eller 249 hästkrafter, även om det sist nämnda utförandet kallas P250 MHEV. Det är utföranden vi känner igen från tidigare nämnda Range Rover Evoque. Senare under året kommer även bilen som laddhybrid där förbränningsmotorn utgörs av en trecylindrig bensinare.

Land Rover Discovery Sport 2020

Foto: Jaguar Land Rover

Som tidigare finns bilen med fem eller sju säten och interiört känner vi igen grunddesignen men en hel del har arbetets om som dörrsidor och mittkonsol. Nya Discovery Sport kommer med koncernens senaste infotainmentsystem och förarassisterande system som ”genomskinlig motorhuv” och Terrain Response 2 med olika körlägen.

I hemlandet Storbritannien startar nya Discovery Sport på 31 575 pund, cirka 385 000 kronor.

Modellen är en storsäljare för koncernen med närmare 100 000 exemplar sålda världen över förra året. I Sverige såldes det under samma tid 109 exemplar.

Visa kommentarer