Volvos säljpersonal är den bästa, medan Saabsäljarna får lägst betyg. Bäst verkstäder har Toyota, medan VW-gruppen och Audi i synnerhet är långsammast. Det visar årets nybilsenkät från Motormännen.

Efter att ha spenderat ett år med sina bilar har 15 931 privatpersoner som köpt en ny bil under perioden oktober 2006–mars 2007 fått svara på Motormännens nybilsenkät. Bilägarna får svara på hur förväntningarna inför bilköpet har uppfyllts och vilka irritationsmoment som uppstått under ettårsperioden. Efter att svaren har sammanställts står det klart att Volvo har den bästa säljpersonalen, Saab den sämsta och att Toyota får bäst verkstadsbetyg medan Audis och Volkswagen-gruppens verkstäder får lägst betyg.

Bilägarna har satt betyg på säljarnas bemötande både vid köptillfället och när bilen levererades. Enligt bilägarna har Volvos säljare varit trevligast. För Saab är det dåliga nyheter att företagets säljare får lägst betyg, särskilt med tanke på att årets betyg är sämre än förra årets.
Det är uppenbart att Volvo arbetat hårt med att utbilda säljarna i kundbemötande. Att kunderna dessutom uppfattat signalerna måste ses som ännu mer glädjande, säger Rolf Lööw, teknisk expert hos Motormännens Riksförbund.

I verkstäderna visar enkäten att asiaterna dominerar. Ägarna till Toyota Corolla är mest nöjda, vilket mycket väl kan bero på att deras bilar har tillbringat minst antal dagar på verkstäderna. Toyota kan glädja sig åt att ha fyra modeller bland de sex med de högsta betygen. Förutom Corolla i topp handlar det om Avensis, Yaris och Prius. Motormännen noterar även att Mercedes har återhämtat sig från förra årets bottennapp samt att Volvos verkstäder är på frammarsch. Sämre går det för VW-gruppen. Fyra bilar från VW-gruppen återfinns bland de fem som tillbringar störst antal dagar på verkstaden och ägare till Audi A4 är de som i högst utsträckning anser att de råkar ut för dåligt verkstadsarbete.
Det är glädjande att konstatera att resultaten överlag har förbättrats jämfört med föregående år. Trist är det däremot att återigen konstatera att VW-gruppens bilmodeller dominerar bottenregionen vad avser verkstadskvalitet. Både Audi A3 och Audi A6 som vill räkna sig bland prestigemärkena har uppenbara problem. Det handlar bland annat om långa väntetider och dåligt utfört arbete, säger Rolf Lööw.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer