Vad ska man med stora bilar till när det finns små och smidiga?

Jag har några dåliga nyheter och några bra.
Jag börjar med det dåliga. Konjunkturfall och bränslepriser har fått bilförsäljningen att kollapsa i Europa. I augusti föll försäljningen 
i Europa med 15,6 procent. Inte bara Volvo planerar uppsägningar. Renault har varslat 6 000 anställda, däribland 1 000 i Sandouville i Normandie. Där tillverkas Laguna som säljer sämre än väntat. Lyxbilstillverkare som Jaguar och Land Rover har tappat 29 procent hittills i år. Bentley ska minska produktionen med 15 procent. Nu till de goda nyheterna. Allt är inte åt skogen. Smart, Mini och Fiat 500 säljer bra. Inte nödvändigtvis billiga bilar, men små och smarta.
Dessutom: Bilbytet som de europeiska hushållen uppenbarligen har gjort behöver inte kännas som ett nedköp. Inte ens för den som går 
från Range Rover till Mini. Småbilar är ju både roligare och skönare än storåken.
I dag körde jag en Chevrolet Matiz till jobbet. Smärt och lätt, som en välskräddad kavaj i exakt rätt storlek.
Och det är ju precis så här bilar ska vara. I jobbet får jag väldigt ofta köra motsatsen. Stora, klumpiga bilar. Ofta är de inte ens rymliga. Märkligt nog är det bilklumparna som många drömmer om. Men varför?
Det finns väl ingen som vill ha en ytterrock i storlek 58 om man själv passar i storlek 50?
Märkligast av allt är att bilköparna hittills är villiga att betala betydligt mer för en stor bil, med stor motor och prestanda som inte 
används.
Jämför med klädbutiken. Skulle du själv betala dubbelt så mycket för en kavaj som är för stor?

En stor och en liten


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer