Vi har åkt till Spanien för att köra Lexus ES som nu är Sverigeaktuell som ersättare till GS. Här är vår första recension av modellen.

Hej Robin! Du befinner dig i Lexus ES i Spanien, varför kör du den?
– Nu när GS har försvunnit på den svenska marknaden kommer ES in i bilden. Den ersätter GS trots att den är mer komfortinriktad och lite mindre sportig, dessutom framhjulsdriven i stället för bakhjulsdriven.

Hur är den att köra?
– Den är fin att köra men hybriddrivlinan på 218 hästkrafter känns lite svag och CVT-lådan är jag inte så förtjust i. Dock så passar motorn betydligt bättre i ES än i RC. ES rullar ganska tyst och komfortnivån är hög, en utmärkt långfärdsbil. Den är stabil i högre hastigheter men känns aningen tung, tyngre än vad den faktiskt är.

Lexus ES 2019 rear

– Utrymmena är det inga fel på, nästan fem meter långa ES är cirka decimeter längre än GS. Lexus säger att baksätet är nästan som i storebror LS, bara några millimeter fattas.

Robin Törnros i baksätet på Lexus ES 2019

Robin trivs i baksätet på Lexus ES 300h.

Vad kostar denna komfortvagn då?
– Den går att köpa redan nu och kostar från 417 800 kronor.

– Mer om hur bilens upplevs berättar jag i Teknikens Värld nummer 6/2019 som kommer om några veckor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer