Vi har åkt till Spanien för att köra Lexus ES som nu är Sverigeaktuell som ersättare till GS. Här är vår första recension av modellen.

Hej Robin! Du befinner dig i Lexus ES i Spanien, varför kör du den?
– Nu när GS har försvunnit på den svenska marknaden kommer ES in i bilden. Den ersätter GS trots att den är mer komfortinriktad och lite mindre sportig, dessutom framhjulsdriven i stället för bakhjulsdriven.

Hur är den att köra?
– Den är fin att köra men hybriddrivlinan på 218 hästkrafter känns lite svag och CVT-lådan är jag inte så förtjust i. Dock så passar motorn betydligt bättre i ES än i RC. ES rullar ganska tyst och komfortnivån är hög, en utmärkt långfärdsbil. Den är stabil i högre hastigheter men känns aningen tung, tyngre än vad den faktiskt är.

Lexus ES 2019 rear

– Utrymmena är det inga fel på, nästan fem meter långa ES är cirka decimeter längre än GS. Lexus säger att baksätet är nästan som i storebror LS, bara några millimeter fattas.

Robin Törnros i baksätet på Lexus ES 2019

Robin trivs i baksätet på Lexus ES 300h.

Vad kostar denna komfortvagn då?
– Den går att köpa redan nu och kostar från 417 800 kronor.

– Mer om hur bilens upplevs berättar jag i Teknikens Värld nummer 6/2019 som kommer om några veckor.

Visa kommentarer