Lexus LF-SA Concept visar hur en körglad minibil kan se ut

Toyota har vanan inne när det gäller riktigt kompakta bilar. För Lexus är det däremot en outforskad värld. För att ta reda på lite mer visar de därför upp konceptbilen LF-SA på bilsalongen i Genève.

Allt fler biltillverkare satsar på små, smarta stadsbilar med en längd på tre till tre och halv meter. Toyota har i dagsläget Aygo och ultrakompakta iQ. Men de så kallade premiumbiltillverkarna lyser med sin frånvaro i denna näst minsta bilklass (om vi inte räknar Smart Fortwo till Mercedes och nedlagda Cygnet till Aston Martin då den är en Toyota). Den trenden kanske Lexus är på väg att bryta när de nu visar upp lilla LF-SA Concept på bilsalongen i Genève.

Lexus beskriver LF-SA Concept som en ultrakompakt bil i den nedre delen av bilarnas B-segment. Men med 3,45 meter på längden, alltså väldigt snarlik Aygo storleksmässigt, placerar vi den hellre i A-segmentet, det som ofta kallas ”supermini” ute på kontinenten. B-segmentet är nämligen en storlek upp med bilar som Volkswagen Polo och Opel Corsa.
Vidare är LF-SA Concept 1,70 meter bred och 1,43 meter hög. Med andra ord en kompakt och smidig bil som gjord för stadskörning. Men Lexus tänker sig inte LF-SA som en bil som tar dig från A till B på enklast möjliga sätt. Körglädje ska vara i fokus, Lexus menar nämligen att körupplevelse är den ultimata formen av lyx.

Lexus LF-SA Concept

Formerna är minst sagt utstickande för klassen, men vi ska ta i beaktning att det rör sig om en konceptbil. Karossen är utformad för att uppfattas olika beroende på betraktningsvinkel. Trots skarpare linjer än på dagens Lexus-modeller är det otvetydigt en Lexus tack vare grillen och de L-formade (bumerangformade) varselljusen fram samt bakljusen. Notera hur Lexus har arbetat med grillens yta för att få emblemet att verkligen vara i centrum.
Karossen är lackerad i Stellar-silver som ska föra våra tankar till upptäcktsfärder i rymden.

Lexus LF-SA Concept

Interiören är också rymdinspirerad. Lexus säger att formgivningen på insidan är inspirerad av skådespelet som uppstår vid solförmörkelse.
Trots bilens kompakta format ska den 2+2-sitsiga kupén ge en känsla av rymd (inte rymden, utan rymd som i volym). Föraren är i fokus i LF-SA Concept med bland annat en mittkonsol som lutar åt dennes håll. Förarstolen är fast och för att reglera körställningen är det ratten och pedalstället som flyttas fram och tillbaka. På så vis låter man bilen föras till föraren och inte tvärtom.
Passagerarstolen är däremot skjutbar fram och tillbaka för att möjliggöra insteget till de bakre platserna.
Infotainmentsystemet har en hologramliknande digital panel som är inklämd i ett nakterhus som kompletteras med en head up-display med bred betraktningsvinkel.

Lexus nämner ovanligt nog ingenting om drivlinan i LF-SA Concept. Därmed är det biltypen som står i fokus och det kan vara ett tecken på att Lexus starkt funderar på att bli första premiumtillverkare att slå sig in i denna storleksklass.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer