Nu äntligen, får man nog säga, är Lexus LFA officiell. Första gången vi såg den var för mer än fyra år sedan, men nu är det äkta vara det handlar om – den produktionsklara LFA visas just nu i Tokyo. Vad sägs om 560 hk, 480 Nm, 1 480 kilo och 325 km/h i toppfart.

Här har du Lexus första supersportbil – LFA. Den observante märker att modellnamnet ändrats en aning sedan konceptbilen visades, från LF-A till LFA.
Med LFA tänker Lexus ta upp kampen med bland annat Ferrari, Lamborghini och Porsche. Hur väl de lyckas återstår att se, men förutsättningarna ser goda ut med tanke på vad man tryckt ned under den blankvita karossen.
Bilens hjärta, det vill säga motorn som sitter fram, består av en V10 på 560 hästkrafter vid 8 700 r/min och 480 newtonmeter vid 6 800 r/min. 90 procent av det totala vridmomentet finns tillgängligt mellan 3 700 och 9 000 r/min. 9 000 r/min, det är samma siffra för där rödmarkeringen börjar. Volymen ligger på 4,8 liter och ventilerna är av titan, precis som grenrören. Kolvarna är smidda i aluminium. Torrsumpssmörjning medger dessutom en lägre placering av motorn, bra för balansen i bilen.
Motorn är kopplad till en sexväxlad sekventiell låda som kan ställas in i fyra olika lägen för olika typ av körningar. Uppväxlingarna går på 0,2 sekunder.
Lexus LFA klarar av sprinten 0-100 km/h på 3,7 sekunder och accelerationen avtar inte förrän bilen har nått sin toppfart på 325 km/h.
Att få stopp på den 1 480 kilo tunga bakhjulsdrivna bilen med differentialbroms lär inte vara några större problem, inte ens efter ett antal varv på racerbanan. Detta tack vare de dyra keramiska bromsarna från Brembo som sitter bakom 20-tumshjulen. Fram sitter sexkolvsok och bak fyrkolvsok. Fälgarna är skodda med däck i dimensionerna 265/35 fram och 305/30 bak.
Hjulupphängningen fram består av dubbla länkarmar medan det sitter multilänk bak.

LFA är 4 505 millimeter lång, 1 895 millimeter bred och 1 220 millimeter låg. Avståndet mellan fram- och bakaxel är 2 605 millimeter. Spårvidden fram ligger på 1 580 millimeter och 1 570 millimeter bak. Viktfördelningen är 48 procent fram och 52 procent bak. För att hålla nere vikten och få en fördelaktigt balans i bilen har japanerna använt sig av mycket lättviktsmaterial som aluminium och kolfiber. Karossen är exempelvis gjord i det sistnämnda.

Lexus har med start i dag börjat ta emot beställningar på bilen. Produktionen och försäljningen startar i december 2010 och fortgår under två år framöver. Endast 500 exemplar kommer att tillverkas.
Under 2012 kommer två specialmodeller, en med en unik färgsättning och en som är mer anpassad för bankörning.
Lexus LFA kostar enligt första prisindikationen (tack Toyota Sverige) motsvarande knappt 4,1 miljoner kronor vilket gör den till den i särklass dyraste Lexus-bilen någonsin.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer