Lexus testförare Akira Iida körde nyligen Lexus LFA runt Nürburgring på vindsnabba 7,14. Det var dock ingen vanlig LFA som gjorde den snabba tiden, utan en trimmad "Nürburgring Edition". Här ser du varvet på film.

Denna version av LFA innebär ett helt nytt bodykit skapat endast av kolfiber, samtidigt som de har satt in en sexstegad sekventiell växellåda. Att de även har sänkt bilen och styvat upp fjädringen för att bättre passa på bana ger det en klar förbättring i körupplevelsen. Marktrycket är dessutom högre än för originalbilen.

Nürburgring Edition kommer endast i 50 exemplar och beräknas släppas till kunder någon gång under 2012, då med ett rejält prispåslag. För att införskaffa den trimmade versionen förväntas du få punga ut ytterligare 500 000 kronor utöver standardpriset som är drygt fyra miljoner kronor.
Självklart har Lexus även uppgraderat motorn, dock marginellt. Den trimmade motorn ger tio extra hästkrafter, men prestandan påverkas inte för det. 0-100 km/h avverkas på snabba 3,7 sekunder och motorn slutar inte jobba förrän du har nått en toppfart på hela 325 km/h.

Här är videon som visar det snabba varvet som med standarddäck avverkades på 7 minuter, 14 sekunder och 64 hundradelar. Det är snabbare än antagonisterna Porsche 911 GT2 RS (7,18), Corvette ZR1 (7,19), Nissan GT-R (7,24), Pagani Zonda F Clubsport (7,24) och Ferrari Enzo (7,25). Titta nu och njut av videon!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer