Lexus har gett sig in på MPV-spåret. Till sin hjälp har man tagit Toyota Alphard som är utgångspunkten till LM som både kan vara en familjefraktare och ett extraordinärt transportfordon för två (exklusive förare och främre passagerare).

Redan för några veckor sedan räknade vi ut att Lexus skulle täcka av märkets första minibuss på årets bilsalong i Shanghai. Första teaserbilden avslöjade inget, men med bilden hängde ett rykte om att det handlade om en MPV baserad på Toyota Alphard. När andra teaserbilden släpptes bekräftades ryktet, likheten med Alphard var slående.

Lexus LM 300h 2020

I Lexus LM 300h sitter en hybriddrivlina där en 2,5-liters bensinmotor samarbetar med en elmotor. I LM 350 finns ingen elmotor utan bara en 3,5 liter stor V6-bensinmotor. Båda drivlinorna känns igen från andra Lexus-modeller.

Nu är modellen avtäckt och visst heter nya modellserien LM och visst är det en Toyota Alphard i Lexus-kläder. Fronten är omarbetad med bland annat nya strålkastare och Lexus ”spindle grille”. Frågan är om inte denna grill med smal midja är den största hittills från Lexus. Vi vågar nog påstå att det är så.
Baken är även den omarbetad men nya bakljus och omgjord stötfångare.
Hajfenan som utgör B-stolpen har fått ett litet annat utseende tack vare mer krom som fortsätter i fönsterlisterna.

Lexus LM 300h 2020

Visst hade det varit rätt skönt att slå sig ner här när man tar sig från A till B?

Medan donatorbilen Toyota Alphard finns som sju- och åttasitsig finns Lexus LM, som i Shanghai visas upp i hybridutförandet LM 300h (en bensinare vid namn LM 350 kommer även att erbjudas), i fyr- och sjusitsigt utförande.
Den sjusitsiga versionen har två fåtöljer i andra sätesraden och ett tresitssäte längst bak. På så vis ska bilen fungera både som familjefraktare och som lyxigt transportmedel för affärsmannen.

Lexus LM 300h 2020

För affärsmannen utan familj är det dock fyrsitsvarianten som gäller. Då är det förarstol, främre passagerarstol och två rejäla fåtöljer längst bak i bilen som gäller. Föraren och främre passageraren åtskiljs från de bakre passagerarna av något man skulle kunna kalla för tevevägg. Denna vägg har bland annat en integrerad 26-tumsskärm, utrymme för paraply och en glasyta för delvis visuell kontakt med föraren. Fåtöljerna ser ut att vara väldigt bekväma och kan fällas bak/ut likt en reclinerfåtölj.

Försäljningen av Lexus LM påbörjas i Kina och några andra marknader i Asien senare under 2019. Den kommer bara att finnas i svart och vitt, inga andra färger. Vad den kostar återstår att se, men Toyota Alphard kostar mellan 266 000 och 585 000 kronor i Japan. Lexus LM lär lägga sig en bit ovanför. Till Sverige lär LM aldrig komma.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer