Lexus RC Coupé – världspremiär i Tokyo

Lexus har släppt första informationen och bilderna på nya sportvagnen RC Coupé som har världspremiär i Tokyo om ett par veckor. Två versioner visas – RC 350 och RC 300h. En RC F är också på tapeten.

Informationen från Lexus är än så länge ganska sparsmakad, så här drygt två veckor innan världspremiären av RC Coupé på Tokyos bilsalong 20 november. Men vi bjuds ändå på en handfull bilder och lite fakta om tvådörrarscoupén som bär en hel del drag av konceptcoupébilen LF-CC som förevisade senaste generationen IS samt visa element från sporthybridkonceptet LF-LC.

Lexus RC Coupé bjuder på sittplats för fyra i 4,69 meter lång bil som mäter 183,9 centimeter på bredden och 139,5 centimeter på höjden. Axelavståndet anges till 273,1 centimeter.
Två modellversioner visas upp på den japanska bilsalongen – RC 350 och RC 300h. Förstnämnda drivs av en 3,5 liter stor V6-motor som vi förmodar ger samma effekt som IS 350, det vill säga 310 hästkrafter. Andra motoralternativet är, som beteckningen avslöjar, en hybrid. 2,5 liter bensinfyra hopparad med en elmotor. I motsvarigheten hos IS är sammanlagd uteffekt 220 hästkrafter.
En hetare RC F finns sannolikt i huvudet hos japanerna. RC F-beteckningen har redan varumärkesregistrerats. V8 på fem liter jämnt och någonstans omkring 450 hästkrafter är att vänta. Denna värstingversion låter dock dröja till nästa år, kanske får vi se den redan i Detroit i januari.

Lexus berättar att RC Coupé ska föra företaget ett pinnhåll upp på varumärkesstegen för att nå ut till en bredare publik. Kvalitet, pålitlighet och elegans i en och samma förpackning, menar japanerna.
Linjerna är mer vågade än på någon tidigare produktionsbil från Lexus, inte minst grillen som är bredare och djupare än någonsin (notera även ”dimljusen” som är infällda i kromsargen). Strålkastarna är uppdelade i två segment där en L-formad nedre lysdiodlist utgör kännetecken i mörker. Motsvarande L-formation möts man av i bakljusen.
Fälgarna finns som antingen fem- eller tioekrade. Förstnämnda mäter 18 tum, sistnämnda 19 tum.

Interiört känner man igen sig från nya IS men med vissa skillnader så som ratten, vredets placering på mittkonsolen och – inte minst – en ny tryckkänslig yta framför mittarmstödet för att styra diverse funktioner. Det är första gången vi får se denna musplatteinspirerade innovation i Lexus.
En annan interiör nyhet är ett belysningspaket som belyser kupén nedifrån, inte uppifrån som traditionen annars bjuder på.

Visa kommentarer
NUVARANDE Lexus RC Coupé – världspremiär i Tokyo
NÄSTA Tung helg för svenskarna i WTCC