Populära Volvo XC40 tar sig an nykomlingen Lexus UX, en livsstils-suv som är först i sitt segment med hybrid-drivning. Kan japanen slå kinasvensken?

Det har blivit riktigt trångt i segmentet för kompakta suvar på sistone. Varenda biltillverkare vill vara med och konkurrera i den mycket trendriktiga klassen men frågan är om vissa modeller har existensberättigande. Vi plockar ut instegversionen av Volvo XC40 som betyder T3-motor och endast framhjulsdrift för att göra upp med nykomlingen från Lexus. Lilla UX säljs endast i utförandet 250h i Sverige vilket betyder hybriddrivlina som levererar 184 hästkrafter.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Mot extra kostad får du taket i kontrasterande färg på din XC40.

På papperet är de storleksmässigt jämförbara när det kommer till längd och axelavstånd där Lexus UX har övertaget i det förstnämnda med sju centimeter extra. Mellan axlarna är dock Volvo XC40 sex centimeter längre. På bild ser XC40 ut som en liten kompakt bil men i verkligheten är den större än den ger sken av. Den fyrkantiga formen är i mina ögon vackert udda och fyller även en funktion då innerutrymmena är goda.

Lexus UX är en helt annan historia och redan när vi hämtar bilen börjar vi tveka på om jämförelsen håller. UX är mycket mindre än XC40 och form har verkligen gått före funktion. Men då är UX en av Lexus mer tilltalande modeller av de senaste årens tveksamma designutveckling, där de flesta av dessa har beskyllts för att se krockade ut av mina kollegor.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Baken på UX knyts samman av en tunn röd LED-slinga.

I Stockholms innerstad kryllar det av Volvo XC40, så pass att jag tror att min andrechaufför Oskar Krüger kört vilse när vi är ute och fotar då vår XC40 kör förbi på helt fel gata. Det visar sig dock vara en helt annan exakt likadan babyblå XC40. Sedan lanseringen i början av 2018 har Volvo lyckats sälja hela 7 600 exemplar vilket förklarar den täta XC40-trafiken, en imponerande siffra på drygt ett år och då har ändå V40 sålts jämsides under samma period.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Sensus-systemet i XC40 är avsevärt mycket lättare att använda än Lexus motsvarighet.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Lastgolvet är dubbelt och här finns flera smidiga krokar att fästa matkassar i.

Bakom ratten känns det mesta igen från andra Volvo-modeller av senare snitt, digital instrumentering, en stor stående infotainmentskärm i mitten och tydliga knappar på ratten. Något som dock inte sitter i gemene mans moderna Volvo är växelspaken som går till en manuell låda. En sexväxlad sådan som har till uppgift att tygla de 156 hästkrafter som den trecylindriga 1,5-liters­motorn levererar. Det känns nästan ovant att köra en ny bil där jag blir tvungen att växla själv, men mest på ett bra sätt. Att på riktigt köra bil är något underskattat och utdöende.

Den lilla trecylindriga motorn ger ifrån sig ett härligt brummande och upplevs faktiskt som pigg. En motor som helt enkelt gör sig bra i XC40-format och är fullt tillräcklig. Trots att XC40 är större än den ser ut är den riktigt smidig även på trängre gator och det är lätt att få god överblick om var den befinner sig tack vare dess kantiga form. Sittpositionen är riktigt bra, dels sett i relation till ratt och pedaler men även i själva kupén. En kupé som ger en ombonad känsla på grund av högt dragen fönsterlinje och mörka interiörfärger, men det stör ändå inte det viktigaste. Sikten.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Till skillnad från UX har XC40 riktiga gasdämpare till huven som sig bör hos en modern bil.

Volvo redovisar en snittförbrukning på 0,73 liter per mil enligt den nya WLTP-körcykeln och det är en siffra som visar sig stämma rätt bra under den körning vi avverkar i denna duell. Växelindikatorn i instrumenteringen vill dock att jag ska ligga på en mycket högre växel än vad jag vill hela tiden. När jag valt trean vill bilen hellre ha femman men trots det stämmer förbrukningen någorlunda med den uppgivna vilket är mer än vad som kan sägas om Lexus.

Deras minstingsuv UX ska enligt dem klara sig på 0,60 liter per mil i samma körcykel. Vid körning i stadsmiljö där elmotorn kan nyttjas i lägre hastigheter stämmer förbrukningen ganska väl men när vi ger oss ut på motorväg dröjer det inte längre förrän siffran stiger hastigt. Efter några mil har snittförbrukningen landat på 0,74. Det kan troligen skyllas på att elmotorn inte gör så mycket nytta i motorvägshastighet och då bara blir till dödvikt att släpa runt på samtidigt som förbränningsmotorn måste jobba hårdare. Dessutom är bränsletanken ganska liten med endast 45 liters volym så det blir ganska tätt mellan tankningarna vid längre resor. Särskilt med fler personer och lite last i bagaget.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Trådlös laddning av telefon framför växelväljaren. Det är dock trångt att komma åt den där.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Bagageutrymmet är rent ut sagt dåligt, ännu sämre blir det om du väljer ”fyrhjulsdrift”.

Gällande det sistnämnda ska betoningen verkligen ligga på lite. Bagageutrymmet är skrattretande litet. Lastgolvet är högt och bakrutan kraftigt framåtlutad vilket gör UX till en usel lastare, endast 320 liter går det in upp till insynsskyddet. Hur många liter som ryms om baksätesryggarna fälls bryr sig Lexus inte ens om att redovisa. Det höga lastgolvet trodde jag berodde på att batterierna förvaras där men ack så fel jag hade. Där finns bara en skrymmande frigolitkonstruktion avsedd till förvaring av varningstriangel och liknande. Här hade Lexus verkligen kunnat nyttja utrymmet bättre.

I XC40 har Volvo ett lastgolv som kan fällas upp och därmed frigöra ytterligare lite utrymme och har dessutom försett detta med smidiga lastkrokar för matkassar eller liknande.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Snyggt och prydligt motorrum men en pinne till huven känns inte vidare lyxigt.

Vår Lexus UX är standardversionen som endast driver på framhjulen men de erbjuder även en fyrhjulsdriven version. Den kostar 19 000 kronor extra och då får du en extra elmotor på sju hästkrafter som har till uppgift att driva bakhjulen. Tyvärr så stjäl den motorn utrymme från det redan trånga bagaget och då lastar UX endast 283 liter. Det är nästan i klass med lilla Volkswagen Up.

I övrigt är Lexus UX i grunden lyxig med gott om utrustning. Materialvalen känns gedigna och instrumentbrädan pryds av ett slags pappersliknande material från Japan som kallas Washi. Den ljusa skinnklädseln upplevs mjukare än den i XC40 och stolarna har likvärdig komfort även om jag önskat bättre lårstöd i Lexus.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Grillen är som vanligt hos Lexus-modeller stor.

Körpositionen är lite för hög för mina 176 centimeter och jag irriteras över att ratten inte går att höja mer med den elektriska joystick som sitter på rattstången. De digitala instrumenten framför ratten kompletteras av Head-Up-display i vindrutan med krispig tydlighet och färg. Men som vanligt med dessa projicerade skärmar så syns de knappt om föraren bär solglasögon med polariserande glas.

Den stora infotainmentskärmen manövreras med en pekplatta bredvid växelväljaren. En funktion som vi vid tidigare provkörningar och test har kritiserat för att vara allt för känslig, så är även fallet med denna tyvärr. I UX har Lexus kompletterat denna med några knappar och vridreglage monterade vid armstödet som underlättar en del men det blir ändå inte så bra som det borde vara i en bil i denna prisklass.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

XC40 har blivit en vanlig syn på svenska vägar. En krallig kompaktsuv som gör sig bra med T3-motor.

Körmässigt ger Lexus styrning inte riktigt samma tyngd som hos XC40 men är ändå trevlig. I stadsmiljö upplevs UX som smidig trots att sikten inte är den bästa och då särskilt när du behöver titta bakåt. Högt dragen fönsterlinje och breda D-stolpar döljer mycket.

UX har den senaste generationen steglös CVT-låda som är bättre än de tidigare men det går ändå inte att komma ifrån att det låter som att köra en lövblås när gaspedalen trycks ner. Accelerationen är linjär och inte särskilt snabb men trots det känns UX stundvis körglad. Det beror kanske mest på de kurviga landsvägar jag färdas på vid tillfället.

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Här blir det tydligt att XC40 är större än UX. En kantigare och bättre förpackning.

Komforten är för biltypen hög och i lägre hastigheter känns bilen riktigt välisolerad. Underbart är dock kort. När jag ger mig ut på motorväg med högre hastighet är UX bullrig, riktigt bullrig. Här tränger både vindbrus och vägljud in i kupén och blir snabbt tröttsamt. Enligt Lexus ska UX kunna köras med enbart elmotor i upp till 115 km/h men jag lyckas endast hinna upp till 35 km/h innan förbränningsmotorn kickar igång. Oavsett hur försiktig gasfot jag har.

UX är en så kallad livsstils-suv men frågan är för vilken sorts livsstil. Detta är en bil i suvformat som går att få med ”fyrhjulsdrift” och har hybriddrivlina som inte kan jobba effektivt under längre körning på motorväg då förbrukningen skjuter i höjden. Lastutrymmet är kraftigt begränsat och behöver du ta med några vänner i baksätet bör de inte vara längre än mig för att få plats. Dessutom är priset högt. Med tanke på det bör kunder inte behöva acceptera så många kompromisser och jag kan konstatera att Lexus UX inte är avsedd för en vanlig livsstil.

Lexus UX 250h

Pris
339 900 kronor.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 80,5/97,6 mm, cylindervolym 1 987 cm3. Max effekt 152 hk (112 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 190 Nm mellan 4 400-5 200 r/­min. Elmotor 109 hk (80 kW), total effekt 184 hk.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automat (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,4 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 450, bredd 184, höjd 152, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 737, maxlast 373, max släpvagnsvikt 750. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 320-i. u liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 177 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0,42 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 103 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 0,58 l/mil, extra hög 0,71 l/mil, hög 0,53 l/mil, medium 0,52 l/mil, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 136 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 016 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

Plus och minus
+ En av Lexus snyggare modeller.
+ Upplevs som lyxig.
– Bagageutrymmet är riktigt dåligt.
– Inte tillräcklig justermån för ratt och stol.

Volvo XC40 T3

Pris
294 900 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 477 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 265 Nm mellan 1 600-3 850 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,4 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 443, bredd 187, höjd 165, spårvidd f/b 160/163. Markfrigång 21,1. Tjänstevikt 1 661, maxlast 399, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 54 liter. Bagagevolym (VDA) 460-1 336 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0,76 l/mil, landsväg 0,54 l/mil, blandad körning 0,62 l/mil. CO2 144 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 0,88 l/mil, extra hög 0,78 l/mil, hög 0,62 l/mil, medium 0,70 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 165 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
4 478 kronor per år de första tre åren, därefter 1 086 kronor per år.

Plus och minus
+ Komforten är hög och ljudnivån låg.
+ Smarta lastlösningar.
– Motorn är härlig men i törstigaste laget.
– Med lite utrustning blir den snabbt dyr.

Vinnare: Volvo XC40

Lexus UX 250h mot Volvo XC40 T3

Foto: Patrik Lindgren

Lexus UX kommer säkerligen att hitta en skara köpare som prioriterar andra saker än en praktisk användbar bil. Se bara på dess kusin Toyota CH-R som faktiskt har sålt ganska bra. Men då är den också cirka 100 000 kronor billigare än UX.

Även om Lexus UX i vissa ögon är attraktiv går det inte att bortse från de många kompromisser som kommer med att äga en sådan. I denna duell står Volvo XC40 som en solklar vinnare tack vare smart och snygg paketering, drivlina, goda utrymmen för sin storlek och prissättning sett till konkurrenten.

Visst har den kanske inte en så lyxig yta som Lexus UX men yta är som bekant inte det viktiga. Dessutom finns XC40 nu även i hybridutförande med i grunden samma motor som i denna T3 men med 262 hästar tack vare elmotor.

Visa kommentarer