Nu offentliggörs de svenska priserna för Lexus minsta suv UX. Vid lanseringen i april 2019 börjar priserna på 339 900 kronor. Det går att beställa bilen redan i dag.

I våras presenterade Lexus ett helt nytt och minsta suv-alternativ i modellen UX där bokstäverna U och X står för ”Urban Explorer”, eller som vi skulle säga på svenska; en upptäcktsresande i stadsmiljö.
Då nämndes tre drivlinealternativ i form av UX 200, UX 250 och UX 250h där de två förstnämnda är bensindrivna och sistnämnda bensin- och eldriven, det vill säga UX 250h är en hybrid (självladdande hybrid som Toyota och Lexus kallar sina hybrider som inte går att ladda via en kontakt).

Nu berättar Lexus Sverige/Toyota Sweden att UX har svensk premiär nästa år, så fort lanseringen av nya Lexus ES är överstökad. Mer exakt betyder det april månad för UX och då är det endast hybridvarianten som är aktuell. De båda bensinvarianterna får andra marknader ta hand om.
Det går ännu inte att bygga ihop UX i Lexus bilkonfigurator på webben, men det ska vara möjligt att förhandsbeställa den redan nu.

Lexus UX 250h 2019

Priset börjar på 339 900 kronor. För denna slant får man en UX 250h Comfort med bland annat Lexus Safety System Plus 2, bi-LED-strålkastare, 17-tums aluminiumfälgar, tvåzons klimatanläggning och backkamera i standardutrustningen.

Priset kan tyckas vara saftigt då UX:s syskonbil Toyota C-HR Hybrid kostar från 239 900 kronor. De båda modellerna är i grunden desamma då de bygger på Toyotas TNGA-plattform, närmare bestämt C-varianten. Men det skiljer ändå en hel del, inte minst drivlinan. Medan C-HR 1,8 HSD (hybriden) har en 1,8-liters bensinmotor på 98 hästkrafter och en elmotor på 72 hästkrafter, som tillsammans levererar 122 hästkrafter, har UX 250h en 2,0-liters bensinmotor på 152 hästkrafter och en elmotor på 109 hästkrafter. Tillsammans levererar de 56 hästkrafter mer än C-HR Hybrid, det vill säga totalt 178 hästkrafter.

En annan med iögonfallande detalj som skiljer UX och C-HR åt är storleken. Medan C-HR är 436 centimeter lång är UX hela 449,5 centimeter. Den är även några centimeter lägre (152 cm) och bredare (184 cm). Axelavståndet är däremot detsamma, 264 centimeter.

Med andra ord är Lexus UX inte en konkurrent till C-HR, däremot till exempelvis Volvo XC40 som är drygt sex centimeter kortare. Två andra konkurrenter är BMW X1 som är ytterligare ett par centimeter kortare och Jaguar E-Pace som med sina 440 centimeter är kortast av samtliga tre nämnda konkurrenter.
Ingen av dessa har för tillfället hybriddrivlinor att erbjuda. Instegspriserna skiljer sig också åt, från Volvos 293 900 kronor till Jaguars 329 900 kronor.

Lexus UX 250h 2019

Övriga modellversioner och priser ser ut som följer:

UX 250h Premium kostar från 394 900 kronor och innehåller bland annat, utöver Comfort-variantens utrustning (se ovan), 18-tums aluminiumfälgar, parkeringssensorer fram- och bak med autobroms, nyckellöst lås- och startsystem, skinnklädsel, rattvärme och trådlös laddare för mobiltelefon.

UX 250h F Sport kostar från 423 800 kronor och innehåller utöver ovan nämnda Comfort-nivå (se ovan) bland annat trippel-LED-strålkastare, speciella säten, klädsel och ratt, elektriskt justerbara framstolar, parkeringssensorer fram- och bak med autobroms samt nyckellöst lås- och startsystem.

UX 250h F Sport S kostar från 513 600 kronor och innehåller, utöver F Sport-nivån, bland annat navigation med 10,3-tumsskärm, ljudsystem med 13 högtalare, skinnklädsel, ventilerade framstolar, head up-display, 360-graderskamera och adaptiv fjärding (AVS, Adaptive Variable Suspension).

UX 250 h Luxury kostar från 508 900 kronor och innehåller, utöver Premium-nivån, bland annat främre akustikrutor, trippel-LED-strålkastare, navigation med 10,3-tumsskärm, ljudsystem med 13 högtalare, skinnklädsel, ventilerade framstolar, head up-display, adaptiv fjädring (AVS), elektriskt justerbar ratt, framsäten och svankstöd, instrumentpanel med Washi-inlägg och nyckelkort.

Lexus UX 250h 2019

Totalt 178 hästkrafter pressar Lexus UX 250h ur sig, 56 fler än syskonbilen Toyota C-HR.

Som tillval finns elektrisk fyrhjulsdrift, E-Four, till Comfort- och Premium-nivåerna för 19 000 kronor (som annars är framhjulsdrivna). E-Four är standard på övriga modellversioner.
Navigation är standard enbart på F Sport S- och Luxury-varianterna men ingår i övriga varianter om man är med bland de tidiga beställningarna.

Visa kommentarer