40 mils räckvidd enligt NEDC-körcykeln. Det är vad Lexus första helt elektriska bil UX 300e bjuder på när den börjar levereras i januari 2021.

Samtidigt som bilsalongen i Los Angeles öppnar dörrarna för besökare i dag gör bilsalongen i kinesiska Guangzhou detsamma. En av de mest intressanta bilarna på plats är Lexus lilla suv UX som presenteras med en ny modellbeteckning – UX 300e. Den lilla vokalen som avslutar beteckningen symboliserar drivlinan som är helt elektrisk.

Lexus UX 300e har ett litiumjonbatteri med en lagringskapacitet på 54,3 kilowattimmar (kWh). Batterimodulen är placerad i golvstrukturen för låg tyngdpunkt och god viktfördelning.
Batteriet kan snabbladdas med maximalt 50 kilowatts (kW) effekt vilket får anses lågt med dagens mått mätt. Vid laddning hemma, så kallad växelströmsladdning, är maximal effekt 6,6 kW. Begränsningen sitter i ombordladdaren, den enhet som omvandlar växelström till likström. 6,6 kW kan också ses som relativt lågt i dag.

Lexus UX 300e 2021

Två laddluckor, en på varje sida. Precis som Audi e-tron.

Vid fulladdat batteri ska räckvidden enligt den snart helt inaktuella NEDC-körcykeln vara 40 mil. Någon WLTP-siffra redovisas inte.

Energin som lagras i batteriet nyttjas av en elmotor på 150 kW (210 hk) och 300 newtonmeter. Några prestandasiffror bjuds vi inte på, men Lexus berättar att accelerationen är kvick.

Lexus UX 300e 2021

Den ”inbyggda” motorbromsen som träder in när föraren släpper på gaspedalen är ställbar i fyra nivåer, på så vis kan föraren välja hur mycket (eller lite) energi som ska återvinnas vid när hastigheten sänks.

UX 300e har ljudisolerats i högre grad än övriga UX-versioner för att reducera vind- och vägljud. Traditionellt drivlineljud saknas av förklarliga skäl.

Lexus UX 300e 2021

Via en applikation till smarta mobiltelefoner ska brukaren av UX 300e kunna se bland annat bilens laddstatus och aktuell räckvidd från distans, men även kunna starta och stoppa laddningen, aktivera klimatanläggningen, stolsvärme, defroster och annat.

Lexus UX 300e börjar säljas under 2020. Första leveranserna i Sverige äger rum i januari 2021.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer