Ligger bevisbördan på säljaren?

Jag har köpt en Volvo XC90 AWD som bara driver på framhjulen. Ska jag kontakta säljaren? Teknikens Världs experter reder ut frågetecknen.

Jag köpte i september en Volvo XC90 2005 av en bilhandlare i Göteborg. Jag gjorde extremt mycket efterforskningar före köpet, som Carfax, ringde tidigare ägare, en Volvo-anställd bekant tog ett utdrag ur serviceregistret som jag jämförde med bifogade kvitton.
Väl på plats så undersökte jag bilen grundligt så mycket jag kunde (jag är till stor del både bil- och mekkunnig). Det enda som inte gick att testa eftersom det var barmark var AWD-funktionen, det vill säga fyrhjulsdriften. Jag hade pratat med mekaniker och tekniker som alla hävdar att det är i princip omöjligt att testa AWD utom på just is/snö, eftersom ett Haldex-system styr bakhjulsdriften så funkar det inte att bara hissa upp och se om alla hjul snurrar, de måste bromsas eller hållas i motstånd. Bilen gav intrycket att vara välvårdad och välservad (servicebok, kvitton, etc).
Jag var nöjd och slog till, vid köpet fick jag en månads garanti av säljaren. Enligt fordonsdeklarationen så var det inga anmärkningar på något.
Väl hemma upptäckte jag att övre motorfästet var helt slut. Ingen stor sak, jag köpte ett nytt för 700 kronor och bytte det själv. Brydde mig inte om att tjafsa om detta som eventuellt dolt fel.
Vad värre är, så märkte jag, första dagen det kommit snö och blivit halt att AWD/fyrhjulsdriften inte alls fungerar, bilen driver endast på framhjulen och slirar lätt i halkan. Det finns inga missljud alls, men ingen drift. Jag har undersökt och hört mig för, allt talar för att det är en splinad hylsa som förbinder växellådan med vinkelväxeln som i sin tur överför kraft till bakhjulen som slitits ut, alternativt har själva vinkelväxeln pajat (mer sällsynt) hylsan är nästan ett ”standard­problem” på Volvos AWD-bilar.
Nu till huvudfrågan: har jag några rättigheter, kan jag förvänta mig att ha någon ersättningsrätt då jag till hundra procent misstänker detta som ett dolt fel då jag är övertygad om att det var så vid köptillfället, eftersom inget oljud fanns eller har funnits under dessa cirka 250 mil jag kört.
Detta styrks av att jag fått beskrivet att när hylsan ”går” så låter det ett hårt skrapande surrande ljud (splines som överkuggar och slits ut) men efter ett tag blir det helt tyst då axeln ”slipats ren”, detsamma gäller om vinkelväxeln mot förmodan skulle gå sönder.
Konsumentköplagen säger att jag som privatperson har ett längre skydd än den eventuella garanti som säljaren inte heller är skyldig att lämna. Samt att om fel upptäcks inom sex månader så ligger bevisbördan på att felet inte fanns vid leverans på säljaren.
Vad gäller? Har jag någon rättighet och/eller något att vinna på att kontakta säljaren om detta fel?

/Martin Hedman

Svar:
Det är riktigt som du skriver i slutet på ditt mail att bevisbördan för att felet uppstått efter köpet ligger på säljaren de första sex månaderna om han är en handlare. I praktiken får detta till följd att handlare ansvarar för i princip alla fel de första månaderna.
Eftersom det ännu inte gått sex månader skall du reklamera skriftligen, utan dröjsmål. Ditt brev är mycket bra så skicka in det och fråga hur säljaren vill att du skall göra för att få felet avhjälpt.
Krånglar han kan du lämna in bilen på en märkesverkstad där du bor och samtidigt göra en anmälan till ARN (Allmäna reklamationsnämnden) och sedan kräva honom på beloppet. Det är ju nu på vintern man vill ha fyrhjulsdriften i ordning. Därför kan du låta reparera bilen innan ARNs besked kommer, vilket ofta tar sex månader.

Visa kommentarer